Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

66 en een nieuw oor

kennismaken.

Hallo ik ben Henk en heb een AB inplantaat sinds vorig jaar.

Ben sinds 30 jaar hoortoesteldrager, met o.a. phonac, maar werd steeds dover tot de audioloog mij adviseerde 'n Cochlear inplantaat te nemen.

Na vele testen kreeg ik de goedkeuring.

Maar toen begon de afregeling met de nodige spanningen, nu, na 'n half jaar gaat 't steeds beter.

Momenteel ga ik met het programma van A.B. muziek luisteren in de hoop dat de muziek mij weer boeit.

De verwachting is, dat dit forum mij zal helpen verder te komen.

Groetjes Henk.

Comments

  • Dag Henk,

    Leuk om te ervaringen hier te lezen en wat fijn dat het steeds beter gaat met horen en verstaan. Bij de één gaat dit revalideren wat sneller en eenvoudiger dan de ander. Je hersenen moeten immers wennen aan een nieuwe manier van horen die niet vergelijkbaar is met gewone hoortoestellen.

    Je geeft aan dat je nu aan de slag gaat om te oefenen met muziek. Dat moet zeker spannend zijn. Muziek beluisteren en daarvan genieten is weer een stukje moeilijker dan spraakverstaan. Muziek heeft veel meer variaties en toonhoogte, frequentie, hardheid, verschillende stemmen en instrumenten door elkaar heen...

    Advanced Bionics heeft hiervoor een zogeneemd 120 kanaals programma, hiermee kan het implantaat veel meer toonhoogtes creëren. Voor spraakverstaan is dit niet echt noodzakelijk, maar wil je genieten van de rijkdom van muziek dan is het 120 kanaalsprogramma een aanzienlijke verbetering!

    Je kunt op verschillende manieren naar muziek luisteren, via de boxen of via een kabeltje. Dat laatste is vergelijkbaar met als je een hoofdtelefoon zou dragen. Je hoort dan (vrijwel) geen omgevingsgeluiden meer, maar enkel de muziek. Dit levert voor vele het beste resultaat op.

    Het dient ter aanbeveling om te beginnen met muziek die je kent van vroeger. Als het kan een beetje rustige muziek met niet teveel verschillende bronnen door elkaar heen (bijvoorbeeld pianomuziek, zonder stem of gitaarstukken en probeer de afzonderlijke instrumenten te herkennen). Pas later maak je dit moeilijker door hier meer variaties in aan te brengen.

    Let wel: het moet leuk en prettig blijven. Ga jezelf niet forceren, maar probeer uit te vinden of melodieën aangenaam klinken en of je ze (op een gegeven moment) kunt herkennen.

    Houd je ons op de hoogte van je vorderingen?
    Vriendelijke groet,
    Pascal
Sign In or Register to comment.