Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

keuze stress

wel niet een CI?

Hallo,

ik ben nieuw in de wereld van CI. Ik draag sinds mijn 30ste (ben nu 52 jaar) hoortoestellen, mijn verstaanbaarheid is dusdanig slecht dat mijn KNO-arts mij in maart heeft doorverwezen naar een C.I. team.Sinds maart dit jaar zit ik op twee sporen beleid: kiezen voor een CI of doorgaan met hoortoestellen. Ik volg de voorbereidingen CI en via AC heb ik aanbevelingen gekregen voor hoortoestellen. Ik draag vanaf mijn 30ste Widex hoortoestellen en nu krijg ik als proef Phonak. Wouw wat een verschil in geluid. Ik kan niet wennen aan de harde geluiden van Phonak en mijn spraakverstaan wordt er niet beter door, maar voor mijn gevoel slechter. Mijn vraag is wat als ik kies voor een CI van Anatomic Bionics, is dit te vergelijken met de hoortoestellen van Phonak?? Is er verschil in horen van geluiden met CI's van verschillende merken?

Comments

  • Beste MeerofMinder,Je verhaal is voor mij zeer herkenbaar. Ik heb steeds hoortoestellen gedragen van de voorgangers van het merk Phonak. Bij de opkomst van de digitale toestellen ben ik overgeschakeld naar Widex. Bij de laatste proef heb ik oa de Naida-hoortoestellen uitgeprobeerd. Het geluid was voor mij niet aangenaam. Ondanks de technologische hoogstandjes waarover deze toestellen beschikken, kwam ik ook niet tot een beter spraakverstaan. Dat moment heb ik beslist om een CI te overwegen. Een van mijn bezorgdheden was onder andere dat ik niet zou kunnen wennen aan het geluid van een CI. Ik kon op dat moment enkel vaststellen dat andere slechthorenden met een gelijkaardige voorgeschiedenis als mij, me voorgegaan zijn en dat het tevreden CI-gebruikers waren. Hierdoor had ik er vertrouwen in dat het me ook zou lukken om te wennen aan het (nieuwe) CI-geluid en tot een beter spraakverstaan zou komen. Nu ben ik bilateraal geïmplanteerd. Mijn ervaring is dat het geluid van een CI niet te vergelijken is met dit geproduceerd door een hoortoestel. Het spraakverstaan met een CI is in mijn geval beduidend verbeterd in vergelijking met een hoortoestel. In het CI-avontuur stappen beschouwde ik ook een beetje als openstaan voor het nieuwe en dingen loslaten. Tot op heden heb ik hier geen spijt van.Groetjes,Ambition007
  • Ambition 007 bedankt voor je reactie.
    Een tijdje niet meer op de site geweest, want ik word van alle kanten geadviseerde en zie door de bomen het bos niet meer. Ben gestopt met de Phonak toestellen en ga volgende week nog nieuwe Widex toestellen uitproberen.
    Toch ook blijf ik me verder oriënteren in de CI wereld. Blijft lastig welk merk ik moet kiezen, wat is nu geschikt voor mijn gehoor en hoeveel kanaals? Beter Horen geeft aan dat er toch slechts 9 kanalen gebruikt worden dus waarom meer inplanteren? Maar ze ontwikkelen toch niet voor niets door op een CI?? En zo blijf ik bezig.......
    Dus mocht iemand nog tips voor mij hebben??? Ik sta hier open voor!!!!!
  • Hallo MeerofMinder,

    Als ik dit allemaal lees denk ik bij mijzelf dat je misschien teveel hooi op je vork neemt.
    Ik denk dat je eerst moet kijken wat de resultaten zijn met hoortoestellen.
    Gaat dat niet dan kijken of je in aanmerking komt voor een CI.
    In dit aanlooptraject wordt er eerst gekeken of je wel in aanmerking komt voor een CI en op welk oor.
    Als dat allemaal goed gaat en je komt in aanmerking dan komt het moment dat er een keuze gemaakt moet worden voor welk merk.
    Goed om je er alvast in te verdiepen maar doe niet alles tegelijk.

    Ja een CI klinkt anders dan een hoortoestel en dat kan en mag je niet helemaal vergelijken met elkaar.
    Zelf ben ik een tevreden CI-gebruiker. Mijn nog "goede" oor laat mij vaak in de steek en zonder CI zou ik niet meer kunnen functioneren op mijn werk. Nu kan ik dit wel en dat is mij heel wat waard.
    Lees mijn verhaal maar: Nieuw? in dit topic.

    Heel veel sterkte en wijsheid en laat ons horen hoe het allemaal verder gaat.

    Cora
  • Ik heb zelf ook nooit kunnen wennen aan digitale toestellen. Mijn laatste toestel was de Oticon, een analoog toestel dat inmiddels van de markt is, volgens mij. Ik heb me nooit afgevraagd of ik door mijn ervaringen met digitale apparaten wel aan een CI zou kunnen wennen, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich er zorgen over maken.

    Die kan ik gerust stellen: ik ben gewoon aan een CI gewend geraakt. Wel moet je erop voorbereid zijn dat alles in het begin heel blikkerig en robotachtig zal klinken, erger dan met digitale toestellen. Dit gaat voorbij image
  • Draag al 15 jaar phonaks aho toestellen en nu oticon...ervaar nu hoe lawaaierig en onbetrouwbaar phonak naida sp zijn. Nooit meer phonak krijg binnenkort ci's en ga voor de rondo's !

  • Hallo Dove,

    Jammer te horen dat jij zo'n slechte ervaring hebt met Phonak. Ik gebruik al ruim 10 jaar Phonak hoortoestellen tot zeer grote tevredenheid.
    Zelf heb ik al die jaren Phonak zelden een storing gehad.
    Ik gebruik nu de Phonak Naída III UP en in ruim 5 jaar heb ik 1x een storing gehad.
    Een hoortoestel of CI is en blijft toch een persoonlijk iets en daarbij komt ook nog eens wie stelt het toestel in.
    Ik weet wel dat ik ruim 5 jaar met geen enkel hoortoestel kon verstaan. Tot het moment dat mijn audicien mij voorstelde om de Phonak Naída te proberen. Dit was op dat moment het enige toestel waar ik weer mee kon spraak verstaan.

    Cora
  • Precies Cora, het blijft een persoonlijke ervaring.
    Ik heb nu juist voor het eerst iets aan mijn hoortoestel bij mijn CI, heb een Phonak Naida IX UP. Geweldig!
  • Hallo Lily,

    Ik ben ook nu op het moment van een keuze maken (morgen) voor welk merk CI. Werkt uw Phonak Naida IX UP samen met de CI van AB? Ik wil liefs AB+Phonak maar er is druk op mij om de Med-El te keizen, en die vind ik een slechter keuze.

    Peter

  • Beste Peter,

    De combinatie van Phonak en een Ci van AB is zeer goed. Twee producenten die zeer nauw samenwerken. Ook ik gebruik een Ci van AB en combineer dat met een hoortoestel van Phonak.

    Je schrijft dat er druk op je om te kiezen voor MEd-El. Waarom? Wat is de reden dat je richting Med-El sturen?

    Let wel, je hebt altijd zelf de keuze, het is aan jou waar je voor kiest.

    Ben zeer benieuwd naar de argumenten waarom ze je deze richting op sturen.

    Groet
    Henk
  • Sorry, Ik lees je berichtje nu pas. Heb je al een keuze gemaakt?
    Maar wat Henk zegt, de combinatie is perfect, en het mooie is dat je met de compilot dus je hoortoesten en CI samen kunt gebruiken. Je hoort dus in stereo. Verder is door deze samenwerking heel veel onderzoek om de software van het Naida hoortoestel beter te laten samenwerken met de Naida CI. Dat laat namelijk nog wel eens te wensen over omdat de CI zo anders werkt dan een hoortoestel.
    Wel vreemd trouwens dat je een druk ervaart in de merkkeuze. Of het moet zo zijn dat het wegens medische redenen wordt geadviseerd. Maar anders ben je gewoon helemaal vrij in je keuze net zoals Henk al aangeeft.
    Wat is het nu geworden?
  • En nu sluit ik weer helemaal aan bij de reactie van Lily image
    Nog aardig op te merken dat ik vanmorgen een nieuw hoortoestel heb besteld, inderdaad de Phonak Naida. Sluit perfect aan op mijn Naida Ci en mijn RogerPen. Zodra ik mijn eerste ervaringen heb zal ik ze hier ook delen.

    En Peter, je keuze gemaakt... ja, wij zijn best benieuwd, maar vooral meelevend en belangstellend.
    Groet, Henk
  • Beste Peter,

    Ben eigenlijk best benieuwd wat de keuze is geworden?

    Als je gelegenheid vind om te reageren stellen we dat zeer op prijs. Ja toch Lily?

    Groet
    Henk
Sign In or Register to comment.