Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Ik ben hier nieuw

informatie ontvangen van ervaringsdeskundigen

graag een steun van mensen die het avontuur van de CI aangedaan hebben

Comments

  • Welkom Thea, zelf ben ik vorig jaar in augustus geimplanteerd en begin september aangesloten. Ik ben de ene dag geopereerd en de volgende dag mocht ik naar huis, hierover heb ik ook een blog geschreven(alleen operatie). Mijn aansluiting en revalidatie erna gingen vrij vlot, het is wel wennen het is geen hoorapparaat dat je draagt het is dus wel drukker maar tegelijk veel minder vermoeiend omdat je veel meer hoort en verstaat. Ondertussen haal ik zeer goede resultaten en nu ben ik bezig met het leren bellen(met onbekenden).

    Wat wil je precies weten? Het CI traject bestaat uit een hele reis, van de vooronderzoeken tot het eindresultaat, en dit kan even duren, hoe vlot het gaat is bij iedereen verschillend.

    Wat ik wel kan zeggen dit hierboven is een korte samenvatting, op de mentorenpagina vind je mij ook en hier vertel ik ook over mezelf.

    In ieder geval veel succes met je traject, en als je vragen hebt kun je ze via de mentorenpagina of hier stellen.

  • Dag Thea,
    wanneer je een CI overweegt is er niets beters dan leunen op ervaringen en leren van de mensen die je voor zijn gegaan en gelukkig zijn die mensen er, je staat er niet alleen voor!

    Wellicht is het een goed idee. zoals Ed hier ook al aangeeft, om in contact te komen met een Mentor. Op die manier kun je wat specifieke vragen stellen. Ongetwijfeld heb je die! Je vindt deze pagina hier: https://www.advancedbionics.com/nl/nl/get_connected/connect_to_a_mentor.html

    Good luck!
  • Nu ik de toelating ontvangen heb om de C.I te laten gebeuren twijfel ik nog meer. Het gehoorprobleem is groot bij lawaai en achtergrondmuziek, ( bij gesprekken van 2 of 3 personen kan ik goed volgen en participeren) Als dat hetzelfde blijft met C.I. blijf ik dan liever met mijn 2 hooraparatjes. Ik wil dus weten of ik echt beter zal horen in groepsgesprekken en lawaaierige situaties?
  • Ik kan me je twijfel heel goed voorstellen. Het is natuurlijk geen makkelijke beslissing. En daarbij komt: je weet wat je nu hebt en je weet (nog) niet wat je krijgt. Horen in rumoer is een van de grootste uitdagingen. Mijn moeder zei laatst "Iemand met een kunstbeen loopt ook niet zomaar de marathon" en zo is dat!

    Met mijn CI (de Naida CI van Advanced Bionics) kan ik best goed verstaan in rumoer vanwege een speciale microfoon functionaliteit, de UtraZoom. De microfoons zoomen als het ware (stem)geluid wat van voren komt in, waardoor je de stem van je gesprekspartner die tegenover je zit beter binnenkrijgt. Dit werkt bij mij persoonlijk erg goed!

    Maar laat ik voorop stellen: je moet niet een CI nemen alleen om beter te kunnen horen in rumoer. Ik weet natuurlijk niet hoe slecht je hoort, maar ik weet wel dat je niet zomaar in aanmerking komt voor een CI, dus ik vermoed dat je ook een veel andere situaties baat zult hebben bij een CI.

    Ga de aankomende tijd eens goed bij jezelf na: hoor ik nou echt nog goed in kleine groepsgesprekken, of denk ik dat ik nog goed hoor (bijvoorbeeld omdat je 'stiekem' heel veel opvangt met spraakafzien en dat dus eigenlijk niet hoort met je oren, maar met je ogen) Wees heel eerlijk tegen jezelf en maak overwegingen. Ik dacht zelf namelijk ook lange tijd dat het allemaal wel prima ging, maar ik hield mezelf voor de gek.

    Hoe dan ook moet je 100% achter je beslissing staan en weet: je doet dit voor jezelf en niet voor een ander. Dus als je nog twijfelt, heb je misschien iets meer tijd nodig om alles te laten bezinken en je ondertussen goed te laten informeren en inspireren door mensen die je voor zijn gegaan. Ik houd bijvoorbeeld een blog bij: www.zomagikhethoren.com

    Succes!
  • Hallo Thea,

    Ik heb geen idee hoever je nu in het proces zit en of je al ja hebt gezegd op de operatie.
    Zelf ben ik in 2012 geopereerd en mijn aansluiting was op 5 februari 2013.
    Ik geef al ruim 20 jaar voorlichting op het gebied van slechthorendheid en heb nooit getwijfeld om er zelf 1 te nemen als het zover mocht komen.

    Zoals je reeds hebt kunnen lezen heb ik inmiddels een CI maar toch ook ik heb even mijn twijfels gehad. Ik moest een uitgebreidere operatie ondergaan en dat overviel mij op dat moment.
    Ik heb toen bedenkttijd gevraagd en in die ca. 2 weken heb ik alle vragen op geschreven waar ik een antwoord op wilde hebben.
    Deze zijn allemaal naar tevredenheid beantwoord en ik heb toen ja gezegd.
    Bij de eerste aansluiting kon ik meteen het gesprek volgen!

    Als ik het goed heb begrepen heb jij het fiat gekregen voor een CI.
    Een Ci-team doet dit niet zomaar en alleen in de wetenschap dat je straks met het geïmplanteerde oor beter kunt horen dan met een hoortoestel.

    Ik hoop nog wat van je te mogen horen hoe het verder allemaal gaat.

    Cora

Sign In or Register to comment.