Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

mischien inbouwen ci

slechte spaakverstaanbaarheid

hallo ben zelf al 62 jaar maar moet nog tot 67 en 7 maanden in het arbeidsproces mee

ben nu voor een paar onderdelen van mijn werk afgekeurd maar moet nu ander werk gaan doen, de vraag is hoe is jullie ervaring met de ci`, heb wel al een intakegesprek gehad in amc maar moet nog een keer terug voor de foto van het slakkenhuis en de gehoorzenuw,graag andwoord gr cas

Comments

  • Vorig jaar op 14 augustus ben ik geopereerd en op 3 september aangesloten, mijn resultaten zijn heel goed. Van 40% met hoortoestellen naar 75% met CI alleen.
    Dat ik jong ben speelt hierin ook een rol, maar tegelijk met mij is ook iemand geopereerd van jou leeftijd en die haalt ook zeer goede resultaten met zijn CI.
    Na je operatie moet je toch minimaal een half jaar rekenen om te revalideren, je kunt daarna misschien zelfs je oude werk terug oppakken, maar je moet zeker geen snelle resultaten verwachten. Maar na een CI kun je er wel vanuit gaan dat je gehoor niet verder achteruit gaat en dat het alleen maar groeit.

    Mocht je nog bepaalde vragen hebben hoor ik het graag.
  • Hallo Cas,
    Ik ben 5 jaar geleden als veertiger geopereerd. In plaats van nog een jaar of 5had ik dus nog 25 jaar te gaan. Voordat ik mijn ci kreeg stond op het werk alles in het teken van aanhaken en de achteruitgang zoveel mogelijk te verbergen. Sinds ik geïmplanteerd ben en ik een half jaar de tijd heb genomen om goed te revalideren ben ik een totaal ander persoon op het werk. Ik doe weer volledig mee, groei in mijn functie en ontwikkeling en ga weer vele nieuwe uitdagingen en onbekende situaties aan. Zoals iedereen, horend of slechthorend gaat dit de ene keer uiteraard beter dan de andere keer.

    Ben je gehoor gerelateerd afgekeurd? Wellicht is het dan na een ci mogelijk om in je oude beroep terug te keren zoals Ed ook al schreef. Garanties hoe goed je gaat verstaan zijn echter op voorhand niet te geven. Die zijn van heel veel zaken afhankelijk die niet uitsluitend met techniek te maken hebben. De resultaten zijn echter veel en veel vaker verbijsterend goed dan dat ze tegenvallen of ronduit slecht zijn. Wel is het daarvoor van belang om te realiseren dat de ci een hulpmiddel blijft die het gehoor en het verstaan in veel situaties erg verbeterd, maar die altijd zijn beperkingen blijft houden.
    Succes alvast met je onderzoeken en met het voortraject. Hou ons op de hoogte hoe het gaat in het inbouw proces. Mocht je vragen hebben, twijfels of gewoon iets willen delen laat het ons dan weten.
    Groet,
    Arno
  • Ik heb inmiddels bijna een jaar mijn CI en ben er nog dagelijks blij mee! Zo had is gisteren nog een mooi moment: ik liep op Centraal Station en hoorde ineens iemand zeggen 'Je mag hier niet doelloos rondlopen' Ik keek om en zag een agent met een jongere in gesprek. Zulke momenten vind ik geweldig, want voor mijn CI kreeg ik qua taal weinig mee van wat er om me heen gebeurde. Op mijn werk heb ik ook veel vooruitgang geboekt. Ik heb het interviewen weer opgepakt en merk dat ik nu veel gerichter door kan vragen. Voor mijn CI sjoemelde ik nog wel eens, maar nu versta ik echt veel meer.

    Al met al is communiceren weer veel makkelijker en leuker geworden. Zoals Arno zegt, het blijft natuurlijk wel een hulpmiddel. Daarom redeneer ik ook altijd vanuit mijn eigen situatie vóór mijn CI en niet vanuit het perspectief van een goedhorend persoon. Ik hoorde heel slecht en nu hoor ik weer veel meer. Daar gaat het om.

    Veel sterkte en hartelijke groet!
  • hallo ieder die gereageerd heeft nogmaals bedankt.
    het zijn goede berichten die ik van jullie verneem , zelf heb ik nu de indruk dat door de sterke hoorapparaten, het gehoor sterk achteruit is gegaan, door harde machine geluiden. mijn audiogram laat zien dat als ik 2000 hrz wil horen met 120db wordt versterkt, dit is erg veel en hou ik niet vol , dus ik zet ze veelal zachter, dus rechts 70% gehoor verlies en links 40% en gebruikt oticon cilie9.gr cas
  • Met een verlies van 120 dB zit je echt op het maximum voor versterking. Geluiden moeten dan zo hard gemaakt worden dat ze over de pijngrens gaan, of zoveel vervormd worden dat het eigenlijk nergens meer op slaat. De ci werkt voor het volune van het geluid in het gebied tussen de 20 en 80 dB. Dat geeft dus een veel aangenamer balans tussen de geluiden. Wel zijn het elektrische pulsen die behoorlijk heftig kunnen zijn. Op slechte momenten voel ik me soms een adhd-er waar de informatie maar door blijft rammen.

    Geluidervaring tussen ci en hoortoestel is echt niet te vergelijken. Hoewel mijn ci en hoortoestel elkaar heel goed aanvullen, draag ik regelmatig mijn ci zonder hoortoestel, maar werkelijk nooit mijn hoortoestel zonder mijn ci.

    groet,

    arno

  • Ik ben eind december 2012 geopereerd en op 5 februari 2013 mijn 1e aansluiting.
    Toch wel een bijzondere ervaring want bij die aansluiting kon ik direct het gesprek volgen. Dat is niet voor iedereen weggelegd maar je moet wel oefenen om onderscheid te kunnen maken tussen verschillende klanken en sommige letters.

    Daarnaast gebruik ik net als Arno op mijn andere oor een hoortoestel. In tegenstelling met Arno gebruik ik in het weekend mijn CI gedeeltelijk omdat als mijn goede oor normaal functioneert dit toch weer iets prettiger is dan mijn CI.
    Ik moet daar wel bij zeggen dat ik met mijn hoortoestel nog ca. 65% kan spraak verstaan.

    En ja ik ben uitermate tevreden over mijn CI en heb nu sinds afgelopen maand een nieuwe processor ( Naída Q70 van AB). Dit is toch wel even wennen want ik hoor nu meer geluiden met mijn CI. Ik hoor meer en ook duidelijker de verschillende muziekinstrumenten.
    Ik krijg zelfs het idee dat hij in de basisstand een tikje zachter moet staan.
    Over een paar weken weer controle en bijstellen van mijn CI.
    Ondanks mijn nog bruikbaar restgehoor ( hoortoestel) zou ik niet meer zonder mijn CI kunnen.

    Cora
Sign In or Register to comment.