Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Ervaring met de Naída

Ik heb nu een paar maanden de Naída.
Ik loop wel tegen een paar ongemakken aan en zou graag van andere mensen willen horen hoe die dit ervaren.

Waar ik zelf erg tegenaan loop is de volumeregelaar. Ik vind het erg lastig om mijn processor harder of zachter te zetten. Ik vind dat erg lastig om te voelen waar de regelaar zit. Dit zal ongetwijfeld komen omdat ik naast mijn CI ook een hoortoestel van Phonak heb ( Naída IIIUP). Hier is de volume regelaar goed voelbaar daar hij hol loopt en je duidelijk de beide kanten kunt voelen en je hem makkelijk hard of zachter kunt zetten.
Naar mijn idee zou het veel praktischer zijn als zo'n zelfde schakelaar op Naída processor zou zitten. Ergonomisch lijkt mij dat toch wel een stuk beter.

Verder heeft het hoortoestel de programmaschakelaar voor de volumeregelaar zitten en bij de processor is dat precies andersom. Ik moet er ook nog steeds bij nadenken als ik de processor harder of zachter zet.

Waar ik ook tegeaan loop zijn de lange schakeltijden tussen de programma's. Die vind ik persoonlijk erg lang.

Verder ben ik erg tevreden over de Naída processor.
Wat mij vooral opvalt is het verschil tussen de Harmony en de Naída.
Ik kan bij muziek veel beter onderscheid maken tussen de verschillende instrumenten. Dit heb ik bij de Harmony nooit eerder ervaren. De geluiden lijken wel helderder ( meer hoge tonen?).

Graag hoor ik van andere mensen hoe zij de Naída ervaren.

Cora

Comments

  • hallo Cora,

    ik zit nog in het voor traject en had vandaag een gesprek over de revalidatie en de verschillende CI systemen. nu las ik dat jij ook een hoortoestel hebt van Phonak de Naída IIIUP. Ik heb die namelijk ook en daar door viel mijn oog op de Naida van Advanced Bionics.

    hoe is jou ervaring nu met de Naida en de Naída IIIUP ?

    groetjes Gilene

  • Beste Cora en Gilene, ik pak maar even beide reacties tegelijk op. Ruim een jaar geleden ben ik overgestapt van de Harmony naar de Naida. Ik deel de ervaring van Cora, muziek luisteren is echt heel veel beter met de Naida, geniet er vooral van image Naast mijn Naida draag ik ook nog een Phonak hoortoestel, ik ervaar het als een prettige combinatie. Dat de schakelaartjes, programma en volume net anders zit, de een voor en de ander achter op het toestel moest ik zojuist bij mezelf even controleren. Ik wist het niet eens meer. Wat ik bedoel, inmiddels ben ik zo aan de verschillende eigenschappen, instellingen etc van beide toestellen gewent dat ik me er niet eens van bewust ben. Ik wil maar zeggen Cora, het gaat helemaal vanzelf wennen image Gilene, in zijn algemeenheid, mijn ervaringen met de Naida zijn super, een perfecte spraakprocessor, met gebruik van de verschillende accessoires in verschillende omstandigheden, bijna overal kan ik erg goed uit de voeten. Zo goed zelfs dat ik niets nalaat, niets is weer ik niet aan mij doe, hoewel ik geen goedhorende ben, ik leef wel zo. Er is vrijwel niets dat me beperkt. Dat is mijn ervaring, ik kan me voorstellen dat jullie meer, of specifiekere vragen hebben... brand maar los, en ik (wij0 doen onze best te beantwoorden.
  • Beste Henk,
    Ik ben sinds een maand ook overgestapt van de Harmony naar de Naida. Het bevalt uitstekend, zeker i.c.m. de compilot voor de muziek. Maar ik had nu een vraag van een andere orde... Ik heb bij mijn Naida een batterijencompartiment meegekregen. Leek me heel handig als je eens een keer zonder stroom of accu's kwam te zitten. Ik wilde het uitproberen en heb er 2 hoortoestelbatterijen in gedaan, nieuwe, maar na 2 minuten was het al op. Moeten er misschien andere batterijen in?
  • Dag Lily, fijn dat de Naida zo goed bevalt, ik heb exact dezelfde ervaring. Wat betreft het batterijcompartiment, goeie vraag zeg! Zelf gebruik ik uitsluitend de accu's en heb geen ervaring met batterijen. Maar geen nood, morgen heb ik daar vast een antwoord op en reageer ik. Tot dan, Henk
  • edited November 2014
    Hallo Gilene,

    Ik zag dat het je eerste bericht hier op het forum was, dus bij deze van harte welkom!

    Ik moet eerst zeggen dat ik mee deed aan het onderzoek: CI bij asymmetrisch gehoorverlies.
    Eén oor doof en met het andere kon ik dus met mijn hoortoestel ca. 65% spraakverstaan. Dit was met de Naída III UP. Bij dit onderzoek kreeg je uiteraard een CI op je dove oor. Keuze was er niet en je kreeg de AB ( Harmony) Op het moment dat de Naída op de markt zou komen werd hij gratis omgeruild.
    Ik heb nu dus sinds begin dit jaar de Naída. Ja hoe bevalt hij? Prima, ik luister weer naar muziek en kan gewoon beter horen dan met de Harmony.
    Mijn gehoor rommelde altijd en soms kon ik niets meer verstaan en dan was het geluid weer sterk vervormd. Nu ruim een jaar is mijn gehoor( hoortoestel) helemaal stabiel. Bij het laatste onderzoek bleek zelfs dat ik met mijn hoortoestel weer 80% kon spraakverstaan.

    De combinatie van hoortoestel en CI bevallen mij prima. Ik kan weer redelijk richting bepalen en heb soms het gevoel dat mijn hoortoestel de overhand heeft. Doe ik mijn hoortoestel uit dan is het verstaan met mijn CI een ramp en kan ik nauwelijks iets volgen maar doe ik mijn CI af dan geldt hetzelfde en kan ik nauwelijks iets verstaan met mijn hoortoestel. Maar met beiden is het spraakverstaan nagenoeg 100%
    Eén ding is mij duidelijk zonder wil ik niet meer! Het heeft een grote meerwaarde hoortoestel en CI samen en dat is ook gebleken uit het onderzoek waar ik aan heb meegewerkt. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van wat je nog kunt horen met een hoortoestel.

    Lilly ik heb op een ander forum ook al uitgebreid gehad over de accu's van de Naída. Dat is na een periode met vallen en opstaan weer in orde en goed afgesteld. De batterijen heb ik nog steeds niet uitgeprobeerd en zal dat net als Henk eens uitproberen.

    Henk dat schakelen tussen hoortoestel en CI moet ik nog steeds over nadenken als ik het doe. Ik denk dat het bij mij komt omdat ik met mijn CI eigenlijk zelden schakel want ik doe het met mijn hoortoestel. Als ik tv kijk zet ik mijn hoortoestel op de T-stand en niet mijn CI.
    Nadeel daarvan is dat het geluid na elkaar wordt waargenomen, het lijkt dus net of mijn CI er achteraan komt lopen qua geluid. Ook dit went en ik weet niet beter meer.

    Groet,
    Cora
  • Twee minuten al .... wel heel erg snel. Ik vraag me af of je wel de juiste batterijen heb gebruikt. Moeten normaal gesproken veel, en veel langer mee kunnen, al navraag gedaan bij de leverancier van de batterijen? Zou ik zeker doen, dat is echt niet juist. Ik ben geen gebruiker van batterijen, doe alles met de meegeleverde accu;s. Heb je wel voldoende accu's, of is het een bewuste keuze om van de batterij te gaan?
    Cora heeft gelijk, schakelen naar programma's is echt even wennen, je went eraan image Maar uiteindelijk gaat het om het resultaat, is dat is prima, ja toch Cora?
  • Ik heb net de batterijhouder met 2 batterijen aan mijn CI gekoppeld.
    Deze batterijen zaten in de doos van de Naída en zijn p675 power batterijen Implant plus.
    Deze batterijen zijn 1,45 V.
    Gewone batterijen zijn 1,4V en die gebruik ik voor mijn hoortoestel.
    Ik heb ze nu al 15 minuten geleden vervangen en het gaat nog steeds prima.

    Wat ik mij afvraag Lilly is: hoelang doe jij met een accu en welke accu heb jij?
    De kleine of de grote. Ik vraag dit omdat ik in het begin soms maar 4 uur deed met een accu.
    Later is dit allemaal goed ingesteld en doe nu ca. 27-28 uur met een grote accu.

    Ik laat jullie weten hoelang ik met die power batterijen doe.
    Daarna zal ik het nog eens uittesten met gewone 675 batterijen.

    Henk zoals je weet is het resultaat prima zoals ik al schreef.
    Ach en dat schakelen zit ik niet zo mee. Wel eens goed voor mijn bovenkamer als ik na moet denken. image

    Groet,
    Cora
  • Heerlijk positief Cora, ben benieuwd naar je ervaringen! Groetjes Henk
  • Wel Henk de eerste ervaring is er hoor!
    Met de bovenstaande batterijen p675 Power Plus (1,45V) heb ik 41 uur gedaan!
    Deze batterijen werden meegeleverd en zaten in de doos van Naída.

    Ik heb er nu gewone 675 batterijen in gedaan.
    Ik ga nu kijken hoelang deze meegaan en laat het hier weer weten op het forum.

    Groetjes,
    Cora
  • Dank je Cora, 41 uur, geen slechte score toch...
  • Nee hoor valt mij enorm mee en inderdaad Henk een mooie score!
    Ik ben nu gewone 675 batterijen aan het uittesten en het gebruik hiervan ligt inmiddels ook al weer op 33 uur.
    Waarschijnlijk gaan deze vandaag de geest geven en dan weet ik ook het verschil tussen de p675 Power Plus batterijen en gewoon goedkope 675.

    Groetjes,
    Cora
  • Tjee Cora, bedankt voor het testen! Hier heb ik wat aan.
    Ik had hoortoestelbatterijengebruikt, 675, maar niet op mijn energiezuinige programma. Maar een verschil van 2 minuten en 33 uur is hiermee natuurlijk niet verklaard.
    Ik ga het nog maar eens proberen met nieuwe batterijen. Welk merk gebruik jij Cora?
  • Prachtig dames, en zo helpen we elkaar een handje image Groet Henk
  • Ik had mijn laatste bevindingen geschreven en wil het bericht plaatsen, krijg ik een foutmelding 113.

    Cora
  • Ik snap er niets meer van ik krijg de berichten niet meer verzonden en krijg steeds een foutmelding.
    Als ik een kort stukje schrijf is het geen probleem.
    Ik weet echt niet meer wat ik fout doe en stop er mee na 3 mislukte pogingen!

    Cora
  • Hallo Cora,

    probeer je iets te plaatsen in het hoofdstuk 'ervaringsverhalen'? Daar komen soms wel eens foutmeldingen. Vooral wanneer je teksten knipt en plakt of leestekens gebruikt in de titels. Probeer eens alleen een korte inleiding/zin te schijven. En dan opslaan en later bewerken. Misschien helpt dat?
  • Balen Cora, ik heb het ook wel eens met posten op fora, daarom kopieer ik de tekst die ik net heb geschreven eerst voordat ik plaats Is zo frustrerend als je alles kwijt bent.
    Hoop dat het toch nog gaat lukken want ben wel benieuwd naar jouw bevindingen met de gewone 675 batterijen.
    Ik heb vandaag batterijen voor implants besteld zodat ik eens goed kan proberen.
    Ik heb nl. de kleine accu's, de grote kan ik qua gewicht niet verdragen (heb nogal kleine oren) en die zijn na een uurtje of 8 wel op. Dat was met de Harmony ook dus ben wel gewend om veel te wisselen maar het lijkt me wel luxe om eens een keer een hele dag of meer te doen met de stroom.
  • Ik ga het opgeven ik krijg geen tekst meer geplaatst op het forum. Ik krijg steeds een foutcode. Ik heb het nu eerst in Word geschreven en daarna gekopieerd.
    Volgens mij gaat dit korte bericht[e wel lukken.

    Cora
  • edited December 2014
    Hallo Lily en Frances,

    Ik ga het nog een keer proberen!

    Ik heb vorige week dus de normale 675 batterijen uitgeprobeerd. Wat het verschil is tussen de 675 en de p675 Power Plus Implant zou ik niet kunnen zeggen. Ik heb nl. bijna 42 uur met de gewone 675 batterijen gedaan. Dit is dus zelfs langer dan de Power Implant batterijen!
    Volgens mij maakt het dus weinig uit welke batterijen je gebruikt.
    Ik ben blij dat ik ze nu uitgetest heb en weet ik ook waar ik zelf aan toe ben.

    Ik weet echt niet meer wat er aan de hand is want alleen bovenstaande tekst kan ik plaatsen en verder krijg ik steeds een foutmelding. Ik ga er mee stoppen want ik zal hier wel te dom voor zijn.

    Afgelopen weekend vrijdag tot en met maandag met mijn dochter en kleinzoon naar de Efteling geweest. Dat was precies genoeg voor mijn 2 grote accu's, dus helemaal niet hoeven op te laden. Heerlijk is dat en ik heb in het weekend slechts 1x de accu verwisseld.
    En ja Lily als ik batterijen koop word ik altijd geholpen door Hans van die winkel die anders is.
    Als ik het goed heb volgens mij 2,20 voor een blister van 6 stuks.
    Lily blijft voor mij de vraag hoe het komt dat jij maar 2 minuten met batterijen hebt gedaan.
    Was de houder met de batterijen wel goed vergrendeld aan de processor? Ik vind dit toch wel even lastig om hem goed te vergrendelen.

    Verder vind ik 8 uur, naar mijn idee, toch wel erg kort al is het voor een kleine accu. De grote accu's van mij gaan ongeveer 27-28 uur mee.

    Zo dat waren mijn bevindingen met het uittesten van batterijen.

    Het probleem van de foutmelding heb ik, denk ik, al achterhaald. Ik heb voor het euroteken de altcode gebruikt en daar kan dit systeem waarschijnlijk dus niet tegen.

    Gelukt zo zie je maar weer dat de volhouder uiteindelijk wint!

    Groetjes,
    Cora
  • Hoi Lilly en Cora,

    De kleine accu voor de Naida gaat inderdaad ongeveer acht uur mee is ook mijn ervaring. Veel moeite heb ik er niet mee, wisselen moet je toch, of het wat langer of korter is boeit mij persoonlijk niet zo. Kwestie van altijd een volle extra accu bij je dragen. Aan de andere kant, de ontwikkelingen gaan gewoon door, zal er ooit wel eens van komen dat er iets op de markt komt dat vele malen langer meegaat. Ik geloof dat fabrikanten daar zeker aandacht voor hebben. Ik kijk liever naar de positieve kanten van mijn Ci dan naar de beperkingen image En voor de toekomst geloof ik in en vertrouw ik op mooie ontwikkelingen.

    Fijne feestmaand allemaal image

    Groet
    Henk
Sign In or Register to comment.