Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

ci

aanmerking

hallo ik zou graag willen weten of ik in aanmerking zou komen voor een ci. ik ben voor 80 a 90% slechthorend en draag 2 zware hoortoestellen en daarbij moet ik spraakafzien om te kunnen verstaan. mijn verstaanbaarheid is dan tussen de 70 en 90%. over 2 weken gaan we weer nieuwe hoortoestellen aanmeten maar ik was toch benieuwd of ik voor een ci in aanmerking zou kunnen komen.

gr.lida

Comments

  • Best een lastige vraag, maar vooral een terechte vraag! Afgaand op je gehoor verlies zou ik denken, alle reden om eens goed te gaan overleggen met je KNO arts. Mocht je KNO- arts het niet zelf voorstellen, vraag dan om een doorverwijzing naar een Ci team. De mate van gehoorverlies is erg belangrijk om te bepalen of je voor een Ci in aanmerking komt. Maar niet de allesbeslissende faktor, er spelen nog veel meer dingen mee in de beoordeling. Kortom, alle reden om via je KNO- arts eens een afspraak te maken bij een Ci team.
    Ik hoop je hiermee een klein stukje op weg geholpen te hebben. En .... vragen? Schroom niet, stel ze gewoon. Niks is zo verkeerd dan om met niet beantwoorde vragen te blijven zitten. Hoor graag van je, groeten Henk
  • Vanaf een gemiddeld 80dB kun je in aanmerking komen voor een CI, minder kan ook maar dit verschilt per ziekenhuis en het spraakverstaan weegt ook zwaar mee.

    Er zijn verschillende factoren die dan verder nog een rol kunnen spelen, bv tinnitus, leeftijd, voorgeschiedenis, snel progressief of niet enz...

    Het beste kun je vragen aan je KNO-arts of je in aanmerking komt, en zo niet wannneer wel.

    Afgaande op jou spraakverstaan tussen de 70 en 90% kom je niet in aanmerking voor een CI, maar deze informatie is niet voldoende om tot een goede conclusie te komen, het beste kun je daarvoor een KNO-arts raadplegen of meer gegevens verstrekken zodat ik een beter beeld heb? heb je een gehoorverlies van 95dB maar haal je zulke goede resultaten door inteligentie of om andere redenen, dan kun je misschien toch in aanmerking.

    Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag,

    Groet,

    Ed

Sign In or Register to comment.