Hallo, ik ben Lily
Ik ben Lily, sinds 2007 een trotse AB drager, eerst de Harmony en sinds kort overgestapt op de Naida.
Ik zat al wel op het amerikaanse forum HearingJourney van AB en wist niet dat er ook een Nederlands forum was. Ik zal een dagboekje wat ik maakte in de tijd rond de operatie en na de aansluiting plaatsen bij ervaringsverhalen in de hoop dat aankomende CI-dragers er wat aan hebben.
0
Comments
Ik heb sinds 2 januari 2000 een AB CI. Het enige .ik mis is het luisteren naar muziek ( klassiek) er is mij verteld dat daar aparte programma's voor nodig zijn. Des temeer verbaast het mij dat mevr Ploeg naar muziek kan luisteren.
Voor mij is muziek een dikke brei van onherkenbare geluiden hoofdpijn verwekkend.
Doe ik iets verkeerd heb ik de verkeerde CI
Het hangt van zoveel factoren af of je weer muziek kan gaan horen met CI. Je gehoorverleden, auditieve geheugen, plaatsing van de elektroden, ook wel je flexibiliteit, want hoezeer ik ook van muziek geniet en nieuwe muziek ontdek, ik weet zeker dat ik het anders hoor dan een goedhorende en als je verwacht te horen wat je gewend bent kom je van een koude kermis thuis. Ik ben wel benieuwd hoe je de muziek die je echt goed kent van voor je CI, ervaart. Klinkt dat wel zoals voorheen? Voor mij was dat een goede start, bekende muziek, maar ik had voornamelijk succes met muziek die ik echt bijna van buiten kende.
En muziek die ik kende van voor mijn hoorapparaten. Zo ben ik begonnen. Later ben ik pas naar voor mij nieuwe muziek gaan luisteren en dat blijft een ontdekkingsreis want ik kan ook niet meer alle muziek waarderen. Rock en hardrock etc. dat werkt niet meer voor mij.
Wellicht leuk om eens naar www.opciweb.nl te gaan. Onder nieuws vind je een verslag van de OPCI Muzie Ci dag van 7 maart 2015. In dit nieuwsbericht is ook een link te vinden naar You Tube filmpjes waar je als Ci gebruiker wellicht iets mee kan.
Nu ik er langer over nadenk wil ik er wel aan toevoegen dat mijn ervaringen met muziek wel steeds beter worden; in het begin vond ik het echt vreselijk, nu kan ik het beter plaatsen en herkennen. Ik denk dus dat het oefenen zeker een eerste stap is!
Ook de voor mij bekende muziek is niet te onderscheiden.
Het enige surrogaat is dat m'n hersens muziek herinneren.
En soms herken ik iets door het ritme
Toen ik in 2013 mijn CI kreeg ging het weer een stuk beter.
In begin 2014 kreeg ik de Naïda processor en toen kon ik opeens stukken beter naar muziek luisteren in combinatie met mijn hoortoestel.
Tegenwoordig heb ik eigenlijk dagelijks, als ik in de auto zit, muziek aan staan.
Ik kan er weer van genieten en dat is voor mij heel lang geleden.
Als ik terug moet in de tijd dan praat ik toch wel over een jaar of 15-20 dat ik nauwelijks tot helemaal niet meer naar muziek luisterde.
Cora