Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Hallo, ik ben Lily

Ik ben Lily, sinds 2007 een trotse AB drager, eerst de Harmony en sinds kort overgestapt op de Naida.

Ik zat al wel op het amerikaanse forum HearingJourney van AB en wist niet dat er ook een Nederlands forum was. Ik zal een dagboekje wat ik maakte in de tijd rond de operatie en na de aansluiting plaatsen bij ervaringsverhalen in de hoop dat aankomende CI-dragers er wat aan hebben.

Comments

  • Vast we Lily, zoals eerder aangegeven, ik reageer spoedig, Groet HEnk
  • Reactie op een je eerdere bericht gegeven. Fijn dat je je ervaringen wilt delen. Welkom, Henk
  • Dank je Henk! Heb nu de topic tools gevonden want ik wist niet dat er al gereageerd was op mijn posts.
  • Maak niet uit- je hebt het gevonden en dat is het belangrijkste. Groet, Henk
  • Ik lees het ervaringsverhaal in de nieuwsbrief van AB betreffende mevr. Ploeg.
    Ik heb sinds 2 januari 2000 een AB CI. Het enige .ik mis is het luisteren naar muziek ( klassiek) er is mij verteld dat daar aparte programma's voor nodig zijn. Des temeer verbaast het mij dat mevr Ploeg naar muziek kan luisteren.
    Voor mij is muziek een dikke brei van onherkenbare geluiden hoofdpijn verwekkend.
    Doe ik iets verkeerd heb ik de verkeerde CI
  • Sinds 2 januari 2000 heb ik een AB CI Ik lees in de nieuwsbrief van AB het verhaal van mevr PLoeg. Met verwondering heb ik gelezen dat zij naar muziek kan luisteren. Het enige wat ik echt mis van het doof zijn met CI is het luisteren naar muziek (klassiek) Voor mij is muziek alleen maar onverstaanbare herrie, er is mij verteld dat daar voor speciale programma's gemaakt moeten worden en dan nog maar beperkt resultaat. Wat ik mij afvraag hoe is dit mogelijk, heb ik dan de verkeerde CI?
  • Denk niet dat je een verkeerde CI hebt want ik heb dezelfde ;-) maar je bent lang niet de enige met CI die niet echt van muziek kunnen genieten. Mijn partner bijvoorbeeld heeft precies het zelfde probleem, muziek klinkt als een brij, of is herrie.
    Het hangt van zoveel factoren af of je weer muziek kan gaan horen met CI. Je gehoorverleden, auditieve geheugen, plaatsing van de elektroden, ook wel je flexibiliteit, want hoezeer ik ook van muziek geniet en nieuwe muziek ontdek, ik weet zeker dat ik het anders hoor dan een goedhorende en als je verwacht te horen wat je gewend bent kom je van een koude kermis thuis. Ik ben wel benieuwd hoe je de muziek die je echt goed kent van voor je CI, ervaart. Klinkt dat wel zoals voorheen? Voor mij was dat een goede start, bekende muziek, maar ik had voornamelijk succes met muziek die ik echt bijna van buiten kende.
    En muziek die ik kende van voor mijn hoorapparaten. Zo ben ik begonnen. Later ben ik pas naar voor mij nieuwe muziek gaan luisteren en dat blijft een ontdekkingsreis want ik kan ook niet meer alle muziek waarderen. Rock en hardrock etc. dat werkt niet meer voor mij.
  • Sluit me aan bij Lily, het is een groot geluk dat ik na, veel, extreem veel oefenen (leren luisteren) weer kan genieten van muziek. Met name klassiek en jazz. Mijn belangstelling daarin is al zo'n 40 jaar. waarvan ik door plotsdoofheid 18 jaar niet meer van kon genieten. Inmiddels luister ik niet alleen, maar speel ook weer veel image

    Wellicht leuk om eens naar www.opciweb.nl te gaan. Onder nieuws vind je een verslag van de OPCI Muzie Ci dag van 7 maart 2015. In dit nieuwsbericht is ook een link te vinden naar You Tube filmpjes waar je als Ci gebruiker wellicht iets mee kan.
  • edited May 2015
    Ook ik geniet niet echt van muziek met mijn CI, helaas. Precies wat Lily zegt; het hangt af van heel veel factoren of en hoe je muziek ervaart. Misschien kun je eraan wennen door te oefenen, immers: je hebt ook moeten leren horen met je CI. Het kan zijn dat ook voor muziek geldt: oefening baart kunst. Helaas heb ik hier het geduld niet voor en het feit dat ik met mijn gehoortoestel nog wel naar muziek kan luisteren scheelt een heleboel. Maar het zou een startpunt kunnen zijn om gewoon eens muziek op te zetten dat je al lang kent: misschien herken je bepaalde dingen en van daaruit zou je verder kunnen oefenen om te wennen.

    Nu ik er langer over nadenk wil ik er wel aan toevoegen dat mijn ervaringen met muziek wel steeds beter worden; in het begin vond ik het echt vreselijk, nu kan ik het beter plaatsen en herkennen. Ik denk dus dat het oefenen zeker een eerste stap is!
  • Ik probeer al vanaf 2000 met CI naar muziek te luisteren, maar dat lukt voor geen meter.
    Ook de voor mij bekende muziek is niet te onderscheiden.
    Het enige surrogaat is dat m'n hersens muziek herinneren.
    En soms herken ik iets door het ritme
  • Wat jammer dat het bij jou niet lukt. Heb je wel eens hele andere muziek geluisterd waar je vroeger dus echt niet naar geluisterd zou hebben. Elektronische muziek met veel bas en drums, misschien dat dat jou nu wel wat doet. Voor mij werkt elektronische muziek in ieder geval heel goed om te luisteren.
  • Beste duynheiden, na het weekend zal ik een uitgebreide reactie geven. Met tips en vooral een soort lesmethode (jeetje wat een woord) waarvan ik hoop dat je er iets aan kan hebben. We geven het niet op toch? Muziek is te fraai om niet te proberen er iets van te kunnen genieten. We gaan je een stapje helpen na het weekend image
  • Naar muziek had ik al heel lang niet meer naar geluisterd. Met mijn hoortoestel miste ik erg veel en was het geluid vaak vervormd.
    Toen ik in 2013 mijn CI kreeg ging het weer een stuk beter.
    In begin 2014 kreeg ik de Naïda processor en toen kon ik opeens stukken beter naar muziek luisteren in combinatie met mijn hoortoestel.
    Tegenwoordig heb ik eigenlijk dagelijks, als ik in de auto zit, muziek aan staan.
    Ik kan er weer van genieten en dat is voor mij heel lang geleden.
    Als ik terug moet in de tijd dan praat ik toch wel over een jaar of 15-20 dat ik nauwelijks tot helemaal niet meer naar muziek luisterde.

    Cora
Sign In or Register to comment.