Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Dagboek Lily

Ik ben Lily, ik ben vanaf mijn 18e steeds slechter gaan horen en op mijn 20e kreeg ik m'n eerste gehoorapparaat.

Ik kreeg steeds meer verlies en steeds zwaardere gehoorapparaten totdat het moment kwam dat die ook niet meer voldeden.

Ik kreeg toen het advies voor een CI te gaan (rond 2003) en heb toen het hele traject doorlopen.

Alles was goedgekeurd en ik kreeg toen al heel snel een oproep voor operatie. Te snel naar mijn zin.

Misschien dat veel mensen dit niet kunnen begrijpen, zeker niet de mensen die al heel lang wachten op een CI, maar ik heb mezelf toen onderaan de wachtlijst laten zetten omdat ik op dat moment twijfelde over de meerwaarde voor mij van een CI.

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat als de tijd voor mij rijp was het vanzelf weer op mijn pad zou komen.

En dat was dus het geval.

Mijn spraakverstaan was in de afgelopen maanden van 2006 zo mogelijk nog slechter geworden, en met Nieuwjaar kreeg ik een wenskaart van het CI team Nijmegen.

Ik ben me toen weer gaan inlezen, o.a. op fora's en sites van CI-teams, en heb toen besloten er helemaal voor te gaan.

Op 19 maart 2007 heb ik een gesprek gehad met de coordinator van het CI team in Nijmegen, ik hoefde gelukkig de vooronderzoeken niet meer af te leggenen kon gelijk op de wachtlijst voor de operatie.

02/06/07 Dag na de operatie:

Ik zal jullie even een snel verslagje geven van mijn CI avontuur!

Het belangrijkste is natuurlijk dat de operatie is geslaagd

Ik moest om half 8 in het Radboud zijn en om 8 uur lag ik al op de operatietafel. Ik was helemaal niet zenuwachtig en het ging allemaal lekker relaxed. Om half 12 lag ik alweer op mijn plekje op de afdeling Chirurgische Dagbehandeling en om half 3 was ik alweer thuis.

Die dagbehandeling is nog maar sinds 2 maanden, ze waren begonnen met kinderen met CI en hebben dat dus uitgebreid naar volwassenen.

Dr. Mulder die de operatie had gedaan was heel tevreden, alles was perfect verlopen.

Heb behalve wat trekpijn aan de wond en duizeligheid nergens last van.

06/07/07 De aansluiting:

Nou mensen, een klein verslagje van mijn aansluiting.

Het is heel positief uitgevallen. De geluiden klinken heel vreemd maar ik hoor wel alles, kan het alleen nog niet alles plaatsen.

Terwijl ik nu zit te typen hoor ik plink plink geluidjes van het toetsenbord.

Daneel mijn zoon zat op de terugweg achter in de auto en ik hij zei een zin en ik kon 'm verstaan!

Ik hoorde leuke tik geluidjes en dat bleek de richtingaanwijzer te zijn.

Alles komt heel direct binnen maar er komt ook een swoosh geluid bij (kan het niet anders omschrijven), maar als ik me concentreer kan ik stemmen al goed verstaan, super dus.

De audioloog had direct na de aansluiting al een klein testje gedaan.

Hij zei dat hij getallen tussen 1 en 10 zou noemen achter zijn hand en ik had 60 procent goed, dat was erg goed volgens hem zo direct na de aansluiting.

Ik ben dus superblij.

Ik heb muziek op mijn telefoon staan, een paar nummers die ik erg mooi vind. Die telefoon had ik in januari nieuw en er zat MP3 op dus ik dacht ik zet er wat op. Niks aan gehad natuurlijk.

Ik dacht net, ik zal toch eens luisteren en ik kon het horen, er zit een verschrikkelijk mooie gitaarsolo in dat nummer die ik dus al jaaaaaren niet meer heb kunnen horen.

Toen ik dus net die solo hoorde moest ik echt huilen, het klinkt natuurlijk nog allemaal niet zo als het hoort en ik ken dit nummer ook erg goed maar toch is het geweldig Ik kon het HOREN!!

06/06/07: Nog wat nieuwe hoorervaringen.

Ik kan de kamerklok horen tikken.

De muis klikt ook echt en het wieltje van de muis maakt ook een trrrr geluidje

Net dacht ik dat er ruis op mijn CI was, bleek het de regen te zijn die ik hoorde, ik hoorde ook echt druppeltjes tikken

Een cracker smeren als je net een CI hebt is iets minder prettig

Dat geeft me toch een krassend geluid!

07/07/07: Ik ben gisteren met CI naar de supermarkt geweest.

Wat een hels kabaal, flarden tekst van mensen die je niet kunt verstaan, allemaal doorelkaar, winkelwagentjes die rammelen, verpakkingen die kraken en dat allemaal tegelijkertijd.

En geluiden die ik niet kan plaatsen worden door mijn hersentjes vertaald in een soort van futuristische sirene.

Bezoekjes aan de supermarkt zijn nu dus nog geen onverdeeld genoegen.

08/07/09: ik was echt al vergeten dat er zoveel verschillende vogelgeluiden bestaan.

Ik zit ervan te genieten. Onze tuin is omringd door bossen en bomen dus vogeltjes te kust en te keur.

Ik kon zelfs een ekster horen overvliegen, zijn vleugels maakten van die klappergeluiden

09/07/07:

Al 10 jaar niet meer kunnen telefoneren en gisteren belde mijn moeder met mijn zoon en ik dacht ik probeer het gewoon, en ik kon haar verstaan.!

Vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en mijn zusje gebeld, we hebben een gesprekje gehad, echt geweldig!

Meer dan 1 zin achter elkaar gaf wel wat problemen maar met rustig spreken en niet teveel informatie in een keer ging het fantastisch.

15/07/07

Gisteren weer een mooi CI moment gehad!

Het was zoals jullie weten gisteren heerlijk weer dus wij zaten met wat mensen buiten in onze tuin.

Ik was lekker aan het kletsen, kom ik er opeens achter dat het al zowat donker is en ik ben aan het KLETSEN!

Zonder problemen kon ik het gesprek volgen en lekker meedoen in het donker, dus geen mondbeeld. We waren maar met ons vieren, met meerdere mensen is het natuurlijk moeilijker maar toen ik het me realiseerde stond ik perplex, en mijn bezoekers idem dito!

17/07/07;

Kan ontzettend genieten van muziek, kan de meeste instrumenten ook echt horen en waarderen.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat het al een paar jaar geleden is dat ik gitaar en piano kon horen, met de hoortoestellen hoorde ik die niet echt meer, alleen wat dof gekloink.

Dus ik stel momenteel niet veel eisen aan de kwaliteit van wat ik hoor, ben al zo blij dat ik piano of viool kan horen, en ook echt alle tonen.

Alles was zo dof met hoortoestel en nu met CI klinken de instrumenten zo helder, licht en sprankelend.

19/07/07:

Vandaag naar de zomerfeesten in Nijmegen geweest, er traden daar allerlei bands op, normaal heb ik daar meer hinder van dan plezier maar nu met CI kan ik de muziek horen! Echt super!

24/07/07 Naar Viataal:

Het was een leuke dag vandaag in St.Michielsgestel.

Ik had wat nummers op een CD gezet waar ik wat moeite mee had.

Van die heerlijke evergreens (voor mij althans) zoals Nights in White satin van de Moody Blues en Troy van Sinead O'Connor, vooral nummers waarmee ik moeite had met de zang.

Het zijn rijk georkestreerde nummers waardoor de zang wat moeilijk te volgen is.

Eerst gingen we ze luisteren waarbij Dorien, de therapeute, de tekst gelijk met de zang aanwees waardoor ik de zang kon volgen en niet de draad kwijtraakte, als er vreemde wendingen in de zang kwamen gaf ze dat ook aan

zodat ik wist waarop ik moest letten.

Een heel simpel maar doeltreffend middel om het te kunnen volgen.

Toen ik daarna naar de muziek luisterde via een audiokabel (die ik thuis niet heb) kon ik de zang letterlijk volgen.

De begeleiding (het muzikale gedeelte) wordt trouwens wel minder mooi met zo'n audiokabel, luisteren via koptelefoon of via de boxen geeft een voller geluid.

Maar het is met muziek net zoals met spraakverstaan, oefenen en herhalen zodat je hersenen het geluid van iets (woord of instrument)

kunnen herkennen.

30/07/07:

Vandaag ben ik er achter gekomen hoe snel je aan een nieuwe situatie ge(ver)wend kunt raken.

Ik moest naar mijn audicien omdat mijn hoorapparaat kapot was en om een ringleiding op te halen in Nijmegen.

Op weg daarheen ging de batterij leeg en omdat ik een reserve in mijn tas had was dat geen probleem. Tot ik voor de balie bij de audicien stond.

Mijn processor deed ineens niets meer en ik had geen werkend hoorapparaat bij me.

Ik was dus weer even doof. En ik merkte dat van CI naar niets wel even anders was dan van hoorapparaten naar niets. Hoe snel je aan iets gewend kunt raken!!

07/08/07

Nu eens geen verslagje van wonderbaarlijke prestaties en procenten maar "gewoon" hoe de CI mijn dagelijkse leven beinvloedt.

Wat vond ik het altijd jammer als ik mijn zoon en man hoorde keuvelen maar echt niet kon horen waar ze het over hadden. Ik zit nu enkele meters van ze verwijderd met de rug naar ze toe en kan ze verstaan

Daneel, mijn zoon, komt naar me toe met zijn verwarrende verhalen over Pokemon en "heftige" spelletjes en ik kan het allemaal volgen.

Gisteren bij mijn ouders op bezoek en mijn man is aan het praten met mijn vader en ik geef antwoord op een vraag die mijn vader aan hem stelt waarop mijn moeder mij verbaasd aankijkt en moet lachen.

Vroeger had ik niet eens geweten waar ze het over hadden.

Ik kan nu afwassen en luisteren naar mijn afdrogende zoon tegelijk zonder dat het afwaswater zo afgekoeld is dat ik weer opnieuw moet beginnen

Ik kan jullie niet zeggen hoe fijn dit alles is, die procenten en muziekervaringen zijn allemaal heel mooi en daar ben ik heel dankbaar voor maar voor bovenstaande voorbeelden heb ik het allemaal gedaan

en dat mag ik nooit vergeten vandaar dat ik dit hier neerzet voor het geval ik nog eens ga klagen over mijn vorderingen ;-)

Lily

Comments

  • Is me dat een verhaal Lily, daar ga ik spoedig eens voor zitten en goed lezen image

    Vervolgens zal ik er vast nog even op reageren,

    Groet,
    Henk
  • edited November 2014
    Hallo Lilly,

    Een duidelijk herkenbaar verhaal.
    Ja en dat beter horen van de muziek, zo herkenbaar. Ik heb tegenwoordig altijd weer muziek aan in de auto. Jarenlang niet gedaan want ik miste gewoon teveel of het geluid was vervormd.
    En ja toen ik voor het eerst mijn CI had kon ik opeens weer, volgens mij, alle vogels horen. Met mijn hoortoestel hoorde ik alleen meeuwen en kraaien. Als ik nu 's morgens naar mijn werk ga hoor ik allerlei vogels. Ik vind dat altijd een heerlijk gevoel om zo de dag te beginnen.

    Groetjes,
    Cora
  • Heel veel herkenbaar zelfs. Met plezier gelezen! Prettig om contact te onderhouden hier?

    Groet Henk
  • Ik kan, 7 jaar na aansluiting, nog steeds enorm genieten van alles wat ik hoor. Ik hoorde helemaal geen vogels meer, zelfs geen duiven. Dat zijn meestal de laatste nog hoorbare vogelgeluiden voor slechthorenden.
    En de muziek, zeker met de Direct Connect, en momenteel met de compilot, is echt geweldig!
    Zo blij dat ik dat weer terug heb gekregen in m'n leven!
  • Wat fijn Lily, ik ben ook super gelukkig met mijn Ci. Over twee weken alweer twee jaar. Zou beslist niet zonder kunnen en willen image
Sign In or Register to comment.