Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Ook nieuw

boortoestel en CI

Hallo, ik ben Sara. (Bijna)alle vooronderzoeken afgerond en besloten om voor het CI te gaan, voor mijn linker oor. Met rechts nog redelijke spraakverstaanbaar heid met (zware) hoortoestellen. Wat ik me wel afvraag is hoe het straks gaat; hoortoestel rechts, CI links. Klinkt dat een beetje 'samen' of twee totaal verschillende geluiden? Krijg je dat een beetje 'gematched'?

Comments

  • Hallo Sara, bij mij was de situatie net andersom. Links mijn Ci en rechts een hoortoestel. Ik ben geimplanteerd in december 2012. Inmiddels dus twee jaar al weer ci gebruiker. Ik heb gekozen voor de Naida Ci van AB. Mijn Phonak hoortoestel gebruik ik er nog steeds bij. Hoe het samen klinkt? Uitstekend! Merk geen enkel verschil in geluiden. De match is prima. Belangrijk om op te merken, een heel goede afstelling van de Ci is van groot belang. Tijdens de afregelingen door je audioloog zal er veel aandacht aan geschonken worden. Zou me er geen al te grote zorgen om maken image

    Groet, Henk
  • Hallo Sara,

    Ik heb rechts een CI en links mijn hoortoestel.
    Dit gaat prima samen als ik mijn hoortoestel zou uitdoen heb ik in eerste instantie problemen met horen. Doe ik mijn CI uit heb ik ook problemen met horen maar samen is het een enorme vooruitgang gebleken voor mij.
    Er is weer een wereld open gegaan voor mij, kan weer luisteren naar muziek en hoor zelfs de verschillende instrumenten. Ik kan mij de tijd niet meer heugen dat ik naar muziek luisterde.

    Cora.
  • Hoi Sara,

    Beetje late reactie, maar voor mij werkte in 1e instantie de combinatie hoortoestel en CI niet.
    Ik kon met alleen CI veel beter horen dan met hoortoestel erbij, dat werkte tegen. Sinds ik de Phonak Naida heb met een experimenteel programma erop draag ik ze wel samen, maar er blijft voor mij echt wel verschil in geluid. Alleen CI gaat pefect en kan ik helemaal meedraaien, maar met alleen hoortoestel is het knudde en versta en hoor ik bijna niks.
    Dus je ziet, zoveel mensen zoveel verschillen.....
  • Ik denk dat het verschil in geluid, tussen hoortoestel en CI, waarschijnlijk komt door de mate van gehoorverlies.
    Sinds ik mijn CI heb is blijkbaar mijn oor met hoortoestel gestabiliseerd. Daarbij komt dat mijn gehoorverlies boven de 50% spraakverstaan lag toen ik mijn CI kreeg. Het was toen ca. 65%. Ik kan mij dus nog steeds redelijk redden met alleen hoortoestel.

    Cora
  • Ja, dat verklaart een hoop. Maar ook waar het verlies zit, op welke frequentie.
    En als je voor je CI nog heel erg steunde op je hoortoestel zal dat na je CI plaatsing ook nog zijn. Had je voor je CI al weinig meer aan je hoortoestel (zoals ik) zal dat na je CI plaatsing echt niet beter worden.
  • Inderdaad Lily, ben het helemaal eens met je.
    Maar voor ik mijn CI kreeg kon ik ook regelmatig niets meer horen omdat mijn gehoor zo sterk schommelde. Na mijn operatie toen ik weer bijkwam had ik mijn hoortoestel in en stond hij aan maar kon nauwelijks iets volgen. Toen ik eenmaal weer op zaal lag was het over en uit.
    Ik kon helemaal niets meer verstaan dus maar weer eens schrijven en ik kreeg direct een pen en blocnote.
    Ik had er al stiekem rekening mee gehouden dat het zou kunnen gebeuren dus had ik alles bij mij.

    Het heeft na mijn operatie nog ongeveer een half jaar geduurd voordat mijn gehoor weer stabiel was. Tot op heden is het nog steeds stabiel en zelfs iets verbeterd. Dit is voor mij ongekende luxe en kan ik dus inderdaad weer "bouwen" op mijn hoortoestel.
    Ik heb het aan de arts gevraagd hoe dat kon en of het misschien met mijn CI-operatie te maken had. Het antwoord was duidelijk want het kon daar absoluut niets mee te maken hebben.
    Waar het dan aan ligt weet ik nog steeds niet maar mij maakt het niet uit want mijn gehoor is op dit moment stabiel en dat is minimaal ruim 10 jaar en waarschijnlijk nog veel langer niet meer het geval geweest.
    Toch heb ik mijn bedenkingen of het niets met mijn CI operatie te maken heeft gehad. Bij mijn operatie is mijn gehoorgang afgesloten, trommelvlies en gehoorbeentjes verwijderd en de buis van Eustachius afgesloten.

    En inderdaad heb ik de laatste tijd wel eens het gevoel dat mijn hoortoestel iets overheerst t.o.v. mijn CI
    In denk dat ik in februari of maart weer langs moet komen en dan zal ik het weer over de verhouding tussen CI en hoortoestel hebben.

    Cora
  • Op één van de 'gesprekken' las ik over het verschil in de knopjes tussen de Naida CI en het Naida hoortoestel. Dat viel mij vandaag ook al op toen ik de CI bekeek bij de audioloog. Het had toch makkelijk gekund om de tenminste de knopjes hetzelfde te maken! Maar ik heb ook een keer gehoord dat de CI gekoppeld zou kunnen worden aan het hoortoestel van Phonak, zodat je tegelijk kan schakelen tussen diverse programma's en het volume automatisch bij beide oren gelijk staat. Is dat al zover of is dat nog toekomstmuziek?
  • Hallo Sara,

    Wat het verschil in knopjes betreft tussen het Phonak en de AB Naída heb ik een keer over geschreven.
    Bij mijn hoortoestel is het voor mij een automatisme maar bij het schakelen van mijn CI moet ik nog wel af en toe nadenken. Ik schakel ook nauwelijks met mijn CI.
    Het koppelen tussen CI en hoortoestel weet ik niets.

    Cora.
  • Ik heb met AB gemaild en kreeg snel antwoord; het koppelen van CI en CI is mogelijk, net als hoortoestel en hoortoestel. Echter, CI en hoortoestel kunnen (nog) niet gekoppeld worden, helaas pindakaas, dat had ik verkeerd begrepen. Wel via de streaker, maar zover ben ik nog niet.
    Over de knopjes heb ik ze ook geschreven, goh, daar hadden ze nog nooit aan gedacht! Ze zouden het doorgeven. Het lijkt mij, als leek zijnde, toch niet zo moeilijk om dat aan te passen. Ikzelf heb er de komende vijf jaar waarschijnlijk nog niets aan, maar degene die over zeg een jaar ofzo een nieuwe CI nodig heeft, kan er misschien wel voordeel van hebben.
  • Hallo Sara,

    Goed dat je hebt gemaild.
    Ik hoop inderdaad dat ze dat kunnen aanpassen maar of dat zo eenvoudig is betwijfel ik een beetje.
    Maar wie weet straks de knopjes van hoortoestel en CI op dezelfde plaats?

    Cora
Sign In or Register to comment.