Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Gebruik droogbox

Ik begrijp dat er mensen zijn die de droogbox, zoals ik, helemaal niet gebruiken.
Ook zijn er mensen die de droogbox af en toe gebruiken en anderen gebruiken hem dagelijks.

Het advies van AB is om hem te gebruiken.
Dan zou ik wel eens willen weten of er mensen zijn die een uitval van de processor hebben gehad door vocht. Gebruiken zij dan wel of niet de droogbox?

Lijkt mij een interessante discussie en natuurlijk zou je kunnen stellen dat het beter is te voorkomen dan te genezen.
Wat ik zou willen weten is of het ook aantoonbaar is dat de droogbox ook echt doelmatig is.

Cora

Comments

  • Zelf doe ik hem er iedere avond in.
    Nog geen uitval van de processor gehad.
    Wel al 2 x een defecte zendspoel.
    Grt ruud
  • Ik heb 'm wel maar gebruik 'm nooit. Met mijn hoorapparaten in het verleden ook nooit gebruikt en nog nooit uitval o.i.d. gehad.
    Denk dat het er vnl. mee te maken heeft of je veel transpireert of sport. Dan lijkt het me wel zinvol.
  • edited February 2015
    Dag allemaal!
    Ik doe mijn spraakprocessor vooral na sporten en regenbuien in de droogbox. Hij staat op mijn nachtkastje image. Ik denk inderdaad ook wel dat de een het vaker moet doen dan de ander. Afhankelijk van activiteiten. Maar volgens mij is het voor iedereen wel zinvol.
  • Hallo Cora,
    De spraakprocessor wordt dagelijks blootgesteld aan bijvoorbeeld zweet, oorsmeer, luchtvochtigheid en regen. Vocht kan zich onverhoopt nestelen in de spraakprocessor en problemen veroorzaken. Om dit te voorkomen, raden we inderdaad aan om de droogkit (Zephyr) die je hebt ontvangen bij je processor, dagelijks te gebruiken. Dit kan eenvoudig 's nachts, terwijl ook de accu's opladen, zodat je de spraakprocessor overdag gewoon kunt gebruiken. Zoals je zelf al aangeeft; voorkomen is beter dan genezen!
  • Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties.

    Zoals ik al verwachtte zitten er mensen bij die hem niet, af en toe of dagelijks gebruiken.
    Het lijkt mij ook logisch dat als je hem af en toe gebruikt dat je dit doet na een inspanning. Er is natuurlijk een groot verschil tussen vocht en transpiratievocht. De laatste bevat zout en dat is natuurlijk funest voor de elektronica.

    Dan leg ik natuurlijk de vraag weer bij mijzelf neer, transpireer ik dan niet?
    Helaas dat is natuurlijk niet waar maar wat doe ik dan wel?
    Als ik bijvoorbeeld in mijn tuin aan het werken ben dan doe ik mijn CI uit! Mijn hoortoestel laat ik wel in maar hang hem naast mijn oor want hij blijft gewoon zitten door de autoplastiek.

    Verder lijkt mij oorsmeer wel heel raar daar er niets in mijn oor zit dus hoe kan het dan bij de processor komen? Trouwens dat zou bij mij toch al onmogelijk zijn daar ik geen oorsmeer meer heb en mijn gehoorgang afgesloten is. ( subtotale petrosectomie).

    Oh ja en Francis op mijn nachtkastje past hij niet want daar staat mijn wek installatie al op gekoppeld aan een gewone lamp!

    Inderdaad voorkomen is beter dan genezen.
    Dus wie weet ga ik hem nog eens gebruiken. image

    Cora
  • Hoi Cora,
    Ik doe het eigenlijk ook nooit! Wel een leuke vraag trouwens. Ik heb nooit gebreken ervaren met mijn CI als het gaat om transpiratie/regen/vochtigheid. Wanneer dat wel het geval is, zou ik inderdaad meteen het droogdoosje gebruiken.
  • Helen toch.... het advies is toch echt om dagelijks te gebruiken die fraaie droogdoos. Ook een enkel zweetdruppeltje kan (op termijn) schade veroorzaken. Juist de elektronica is er erg gevoelig voor. Ik heb twee keer een uitval gehad door vocht vanwege wat transpireren. En dat ook duizenden kilometers van huis. Verdomd lastig. Sindsdien sla ik geen dag over, standaard elke avond in de droogdoos... geen moeite en hij ligt veilig opgeborgen -image
  • Daarom is het een advies en volgt niet iedereen dat op. image
    Je kunt er natuurlijk ook anders tegen aan kijken en dat je er gewoon voor moet zorgen dat je niet transpireert.

    Henk misschien moet er eerst wel iets gebeuren voordat ik hem ga gebruiken maar tot die tijd zit mijn droogdoos veilig opgeborgen.

    Cora


  • Hoi Cora, niet transpireren zou "soms" welkom zijn. Maar in mijn geval niet te voorkomen. Zou dan geen strandvakanties meer hebben en dat is zeker geen optie. Dus ik hou me maar lekker aan het advies. Inmiddels zelfs een routine geworden, slapen = droogdoos aanzetten image
  • Vraagje over het gebruik van de droogbox. Voor hoorapparaatjes is het duidelijk: in de droogbox met batterij er nog in, maar batterijlaatje open. Maar hoe doe je dat nou met een CI? In handleiding vd Zephyr staat het niet expliciet vermeld en op diverse filmpjes die er zijn op YouTube o.a. is het niet zichtbaar.

    Mijn vraag dus: laat je de accu gewoon vastzitten aan de processor en leg je dit dan in zijn geheel in de droogbox? Of: haal je de accu los van de processor en leg je beide onderdelen zo in de droogbox? (nadeel: hoewel de accu zo mooi gedroogd wordt, kan je de die dan niet opladen)

    Ik hoor het graag van anderen hoe ze dit doen.

    Groeten, Berit.

  • Ik had je vraag al eerder gelezen image Maar de tijd ontbrak de laatste dagen om te reageren. Doe ik het hier even Berit.

    Ik haal de accu los en leg hem samen met de processor in de droogbox, zo drogen de accu en de processor inderdaad het best. Doe dat dus altijd als ik ga slapen, bij het opstaan blaas ik de contactpunten stofvrij, daarvoor gebruik ik een soort knijpbal (ooit eens gekregen bij een hoortoestel). Werkt perfect.

    Per dag gebruik ik een accu helemaal en tweede deels. Die laad ik op direct bij het opstaan en tegen de tijd dat de koffie op is het gebruikelijke ochtendritueel achter de rug, is de half lege accu alweer opgeladen. Lukt me heel aardig om het zo te overbruggen. Bovendien had ik het geluk dat ik drie kleine accu's kreeg in het ziekenhuis. Zo heb ik dus altijd een volle klaarliggen.

    Groet, Henk.
  • Hallo Henk,

    helemaal duidelijk nu!

    Ander vraagje nog: kun je ook zien of droogtablet nog werkt of juist uitgewerkt is en vervangen moet worden?

    En: waar koop je "die dingen"?

    Ik hou je wel bezig zo he?

    Niettemin fijn als je kans ziet om nog even te reageren. Met dank en groeten, Berit.

  • Hallo Berit,

    Valt reuze mee hoor, zo veel vragen stel je echt niet.

    Het is niet te zien wanneer de droogtablet uitgewerkt is. Wel is er een ander handigheidje. Op de droogtablet zit een stikker en daarop een regel met de mogelijkheid er een datum op te schrijven. Bijvoorbeeld de datum waarop je de tablet in de droogdoos stopt. De tablet (staat ook op die sticker) gaat twee maanden mee. En zo weet je dus wanneer de tablet vervangen moet worden. Zelf doe ik het iets anders. Op de sticker schrijf ik de datum wanneer hij vervangen moet worden. (twee maanden nadat ik de tablet er in heb gedaan).

    Ik heb ze tot nu toe besteld bij www.hoorbatterijen.nl
    Werkt prima, na de bestelling heb ik ze altijd snel in huis.

    Hoop je hiermee weer een beetje geholpen te hebben, tot de volgende keer image

    Groet, Henk
  • Ha Henk,

    Nog even snel op jouw opmerking over het gebruik: Ik transpireer niet zo heel snel inderdaad, dus vandaar. Heb eigenlijk ook nooit ervaren dat mijn CI er daardoor mee ophield. Maar ik zal het wel in mijn achterhoofd houden om dat dan toch maar eens te gaan doen! image
  • Hoi Helen,

    Transpiratievocht, hoe weinig ook, bevat veel zout. Juist zout kan desastreus zijn voor de apparatuur. Het vreet heel langzaam in en kan dus na enige tijd schade geven. ( en dan natuurlijk op momenten die je beroerd uitkomen )

    Mij is altijd geleerd, gebruik de droogbox altijd. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Het is me nu tweemaal overkomen dat mijn processor uitviel, juist door vocht in een warme en vochtige omgeving. Knap vervelend als je ver van huis bent of op een plek waar je niet even snel de processor in de droogbox kan doen.

    Groet, Henk
  • Bij allesvoororen.nl is het maar 13,95 ipv 16,95 van hoorbatterijen.nl het loont dus wel om even te googelen. Ik heb m nog niet vaak vervangen.
  • Hallo, ik ging ook nog even Googelen (moest voor het eerst de droogtabletten bestellen). Die 13,95 kloppen, maar eh, dan nog de verzendkosten. En (!), het kan nog iets voordeliger bij hearplanet.nl (ook 13,95). Verzendkosten 1,50 (bij allesvoororen.nl komen er ook verzendkosten bij, nl. 1,95) Overigens bij hoorbatterijen.nl rekenen ze geen verzendkosten bij bestellingen boven de 10 euro (desondanks dan toch nog klein beetje duurder).
  • Ik doe mijn CI en HA elke avond in de droogbox, waarom eigenlijk niet het staat er toch, wel de batterijen eruit en of je hem nu wel of niet gebruikt die dure capsule kan je na 2 maanden toch niet meer gebruiken.
    Met mijn HA heb ik wel eens gehad dat die er mee stopte vanwege zweet, was toen op vakantie en natuurlijk geen box mee, de volgende dag maar in de zon gelegd en hij deed het weer. Wel zo prettig als je op vakantie in Kroatië bent.
  • Goed uitgezocht Berit, je noemt inderdaad de goedkopere leverancier. Edwin, jij ook Kroatieganger dus. Ik ook, al jaren. Inderdaad zweten kan storing geven, heb het meegemaakt. In de zon leggen vind ik moedig, ben dan altijd bang voor oververhitting. Ik kies er dan voor om wel in de warmte te leggen, bijvoorbeeld onder een handdoek. Maar ben misschien iets te voorzichtig.
Sign In or Register to comment.