Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Het verzekeren van een CI. Tips?

Hallo,

elders op Hoorreis vroeg ik tips/adviezen toen ik nog een keuze moest maken voor een CI. Met de diverse informatie van verschillende kanten koos ik voor de Naida. En inmiddels heb ik de operatie achter de rug. De hechtingen zijn er ook al uit en volgende week staat de eerste fitting op de agenda.

Maar: vandaag (donderdag) was ik bij de logopedist in AMC voor de zgn. kofferuitleg en zij vertelde mij dat ik heel snel een verzekering voor het CI moet afsluiten. Tips, aandachtspunten hierbij verneem ik graag. De logopedist vertelde dat het o.a. belangrijk is dat de verzekering gedurende de hele looptijd de vervangingswaarde (nieuwwaarde) wordt vergoed en niet met de tijd steeds minder (dagwaarde).

En: bij welke maatschappij is aan te raden?

Ik hoor het graag (snel). Ik hoop dat het gaat lukken en dat er mensen zullen reageren op korte termijn. Nog een paar dagen en dan moet het al geregeld zijn. Tja, dit had ik al eerder willen vragen, maar was er nog niet aan toegekomen (tijd voor de operatie ging heel langzaam, maar de afgelopen weken na de operatie zijn omgevlogen....). Nou ja, alle reacties welkom. Ik ben benieuwd. Bedankt alvast. Groeten van Berit.

Comments

  • Hoi Berit,

    Eind vorig jaar heb ik een uitgebreid onderzoek gedaan naar het verzekeren van Ci, hoortoestellen en bijhorende apparatuur. Er zijn een aantal mogelijkheden. Ik beperk me tot, in mijn ogen, de beste verzekering. Die is van Meeus. Goede voorwaarden, zoals werelddekking, de eerste vijf jaar (gelijk aan de periode waarna je een nieuwe processor krijgt) geen afschrijving, dus bij schade volledige vergoeding. Bij verlies of vermissing wel een eigen risico, 10% met een maximum van 375 euro. Lijkt wat hoog, maar valt mee. Verlies komt zelden voor en vermissing ook niet zo vaak, tenminste als je niet slordig met je apparatuur omgaat. Bij een verzekerd bedrag van 8000 euro betaal ik ongeveer 80 euro premie per jaar. Zie ook www.meeus.com/hoorhulp. Dit is geen reclame haha.. gewoon het resultaat van een onderzoek uit december 14. Ook niet geheel onbelangrijk, ongeveer 75% van de mensen die mij hun gegevens doormailden zijn verzekerd bij Meeus. Ik hoop dat je iets met deze informatie kan, groet, Henk
  • Hallo Henk,

    Dank je voor de snelle reactie. W.b. Meeus, dat is één vd mogelijke verzekeraars waar ik naar “keek”. In het AMC kreeg ik drie namen van verzekeraars die aparte verzekering voor hoortoestellen en/of CI aanbieden (Meeus, Hoortoestellenverzekering.nl en De Haan en Buis), Uit deze drie wil ik een keus maken (het vergelijken kost al genoeg tijd en ik neem aan dat de ervaringen met deze goed zijn; anders zouden ze deze toch niet noemen als mogelijk geschikte?).

    Gisteren heb ik de sites bekeken. Vervolgens heeft een vriendin ze alle drie nog gebeld, nog even e.e.a. navragen (tja, bellen kan ik vooralsnog zelf echt niet, maar wie weet, over enige tijd…….??).

    Aandachtspunten vooral (checklist van AMC): nieuwwaarde verzekerd ja/nee, schade door transpiratievocht, wat wordt er wel en wat juist niet gedekt, hoe is het eigen risico, dekking in buitenland, de premie.

    De drie maatschappijen komen behoorlijk overeen. Een opvallend verschil zit ‘m in het eigen risico. En dat is bij Meeus, zoals jij ook schrijft, behoorlijk hoog (hoger dan bij de andere verzekeraars). Vooral in geval van verlies (max. 375,- euro inderdaad). En ja, eigenlijk heb ik liever een verzekering met een lager e.r. (bij een is dit maar 25,- bij de andere 150,-)

    Juist het eigen risico en mogelijk verlies trok mijn aandacht. Dit komt ook doordat de audioloog mij vertelde dat verlies toch wel eens voorkomt (zo zeldzaam lijkt dat niet). En, daar kan ik me wat bij voorstellen nu: afgelopen week was ik bij de logopedist voor de zgn. kofferuitleg. Toen heb ik heel even het CI op gehad. Ik had m’n hoofd nog niet omgedraaid (dochter wilde foto maken) of de zendspoel gleed al van m’n hoofd! Oeps. Gelukkig bleef de processor achter m’n oor hangen. Natuurlijk ga ik maandag (1e fitting) vragen of er extra magneetje in kan/mag. Maar ja, ik vond dit toch niet echt prettig, zo snel als die zendspoel los kwam. Ik weet natuurlijk niet hoeveel sterker e.e.a. vast zit met magneetje erbij, maar toch. En, hoe gaat het dan als je fietst, shawl omdoet (beetje hoog om hoofd)/muts op, beetje beweging.…..? Natuurlijk las ik dat jij schreef “verlies komt zelden voor”. Maar, al met al vindt ik het nu toch lastig om risico van verlies in te schatten en een daarbij passende verzekering te kiezen.

    Een ander verschil: de dekking bij schade door (transpiratie)vocht. Twee sluiten dit uit, geen vergoeding dus. Meeus gaf hier heel vage informatie over. Het was niet nee, maar ook niet ja…………Meer iets vaag van dat het van geval tot geval wordt bekeken. Andere maatschappij vertelde verder dat schade door vocht eigenlijk pas na lange tijd optreedt. In ieder geval is mij nog meer duidelijk hoe belangrijk het gebruik van de droogbox is. Voorkomen is beter dan…………., toch???

    Ook dit is een lastige. Het wordt expliciet genoemd in polissen. Blijkbaar is een CI toch gevoeliger voor vocht dan een hoortoestel; ik heb er in ieder geval nooit zo bij stil gestaan w.b. mijn hoortoestellen……

    Verder hoop ik dit weekend nog op enige reactie. En anders misschien maandagochtend maar “muntje gooien” (w.b. de premie is er overigens nauwelijks verschil).

    Groeten, Berit.

  • Mijn partner en ik zijn ook verzekerd bij Meeus. De beste voorwaarden en, niet onbelangrijk, de prijs. Mijn partner was eerst verzekerd bij de Haan en Buis maar was hier niet tevreden over.
  • Bij mij is hij via de inboedelverzekering gedekt, ook buitenshuis zeiden ze.
  • Hallo, inmiddels is CI verzekerd. Ik heb (ook) gekozen voor Meeus (inderdaad goede voorwaarden). En ook n.a.v. reacties hier op Hoorreis. Bedankt nog hiervoor. Toch fijn om andermans ervaringen te horen. Overigens, via de inboedelverzekering kon het niet bij de eigen verzekeraar. Groeten, Berit.
  • Klopt Berit, een enkele verzekeraar geeft de mogelijkheid om via de inboedelpolis te verzekeren. Zijn echt uitzonderingen. Mijn ervaring, en die van vele anderen, is toch een speciale polis zoals die van Meeus. Neemt overigens niet weg Ruud Janssen, dat ook jij best een heel goede polis heb lopen. Belangrijkste is dat je Ci, best kostbaar apparaatje, goed verzekerd is.
    Groet, Henk
  • Hoi Lily, ik las dat jouw man eerder verzekerd was bij de Haan en Buis, maar niet tevreden was. Waar was hij niet tevreden over? Ik ben er zelf namelijk ook bij verzekerd, maar ik wil natuurlijk wel zeker weten dat ik de juiste heb!
  • Blijft lastig, wat is tevredenheid? Waar het om gaat zijn de beste polisvoorwaarden en de beste premie. Als oud verzekeringsboer kan ik zeggen, Meeus is toch echt wel de beste keus.
  • Hallo mensen,
    Mijn zoontje van 3 is doof en draagt een ci wij zijn verzekerd bij Meeus,vorig jaar september kregen wij een waarschuwing als wij nog een schade claimen dat ze ons dan uit de verzekering gooien.Nu hebben we juli en mijn zoontje was op school gevallen en een oorhaak en kabeltje was kapot,dus schade door gegeven en wat is gebeurt ze zetten ins uit de verzekering.
    Wij gister gebeld en wat blijkt van de 4 schades die ze aangeven was 1 afgewezen dus we hebben 3 schades door gegeven op tijd van bijna 3 jaar en hun vinden dit boven het gemiddelde,wij uitgelegd dat ons zoontje 3 jaar oud is en dat wij dit helaas niet kunnen vermijden dat iets kapot kan gaan.Ik heb het hier over een bedrag van ongeveer 130 per keer.Waar slaat dit op dus ze hadden graag dat ik ieder jaar netjes 230 jaar premie betaald maar dan ook dat we niks claimen echt onnozele verzekering is dit

    Sandra
  • Hallo Sandra,

    Wat ontzettend vervelend deze ervaring. Vanuit deze groep mentoren kunnen we daar niet zo heel veel mee, eigenlijk niets.

    Uit andere ervaringen weet ik dat schadeverzekeraars zeer streng zijn op schadeverloop. Vier meldingen zien zij als bovengemiddeld. Rekening houden met de leeftijd gebeurd helaas niet.

    Op www.opciweb.nl is onlangs een nieuwsbericht verschenen over het verzekeren van een CI. Daar kan je ook een mail heen zenden met je klacht.

    Overigens is 230 euro premie per jaar wel heel hoog en zeer ongebruikelijk.

    Groet
    Henk
  • Ik zit met een probleem. Heb sinds eind 2013 een ci. Ik was eerst verzekerd bij Meeuws. Door financiële problemen kon ik de verzekering niet verlengen. Nu gaat het wat beter maar Meeuws neemt mij niet meer aan. Ik probeerde het elders maar daar moet ik de jaarpremie ineens betalen. Dat lukt me dus niet.. Wat nu? Mijn accu's beginnen te verslijten en ik wil graag blijven horen..
  • Beste Marjo,

    Wat vervelend deze situatie. Het is wat lastig beoordelen wat de reden is waarom Meeus je geen nieuwe verzekering kan aanbieden. Er kunnen twee oorzaken zijn; de verzekering is gestopt per de vervaldatum op jouw verzoek, of de verzekering is stop gezet doordat je de premie gedurende de contractperiode niet betaald is. Dan noemt men dat wanbetaling. Als er sprake is van wanbetaling waardoor de verzekering is stop gezet dan is het inderdaad niet mogelijk een nieuwe verzekering af te sluiten bij dezelfde verzekeraar, in dit geval Meeus.

    Ik vind het lastig om je op deze, openbare site, persoonlijke vragen te stellen over je dossier bij Meeus. Maar wil je wel helpen en adviseren.
    Graag nodig ik je uit mij een mail te zenden naar rozenboom@casema.nl (mijn prive mailadres). Mogelijk kan ik je adviseren hoe te handelen en weke stappen je kan ondernemen.

    Ter informatie, lees ook;
    http://www.opciweb.nl/nieuws/nieuws/nieuwsbericht/?tx_ttnews[tt_news]=226&cHash=a130187fcc6fa5b08a3d7524dcab823d

    Mail me gerust, wellicht kan ik iets voor je betekenen.

    Met vriendelijke groet,
    Henk
  • Een CI is niet te verzekeren. De uitsluitingen maken dat je bijna nooit in aanmerking komt voor vergoeding. Ook de accu´s zijn niet meeverzekerd en specifiek uitgesloten. Ergo, zinloze verzekeringen,zou de CI wereld eens aandacht aan moeten schenken. Immers, accu´s alleen al kosten 171 per stuk. Het is pure geldklopperij en bij de CI team zelf hoef je ook niet meer aan te kloppen. Daar kreeg je nog wel eens een accu als die kapot was. NU helemaal niks meer ivm de budgetten.
    Meeus is een slechte verzekeraar, onbereikbaar, kortaf, discussieloos. Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee, ook met andere CI´verzekeraars´.
  • Beste Frank,

    Kennelijk zijn je ervaringen negatief. Jammer. Accu's zijn inderdaad uitgesloten van de dekking.
    Verzekeren van je processor zinloos? Daar denk ik anders over.
    Hoop van harte dat je niets overkomt en er geen verzekering is afgesloten, als er wel wat aan de hand ben toch echt het haasje zonder verzekering.

    Groet
    Henk
  • ik heb contact gehad met interpolis, dit valt onder de buiten de deur verzkering (mobiele apparatuur, enz). kan je het bedrag aanpassen. wel is de vergoeding dagwaarde, dus zal je uiteidnelijk veel zelf moeten betalen denk ik
  • Was te snel met plaatsen van bovenstaande reactie. Correct mits hoor apparatuur als mobiele apparatuur is aangemerkt. Dient als zodanig omschreven te zijn. Ofwel polisvoorwaarden dienen daarover duidelijk te zijn.
  • Heb vandaag mij CI ontvangen, verzekeringen vergeleken. Gekozen voor Meeús, denk na vergelijking de beste keuze. Ook nog gebeld voor info en keurig te woord gestaan, was voor mij een reden om voor Meeús te kiezen
  • Prima keuze Anita. Toevallig Nel aan de lijn gehad?
  • edited November 2017
    Ook ik ben verzekererd bij Meeus. Echter idd niet voor accu's. Ik heb inmiddels 2 accu's versleten. De ene was kapot, misschien door vallen, maar begreep van leveranciers dat je accu's na een jaartje al versleten kan zijn (360 keer per jaar laden is zo'n beetje het maximum. Heb je die accu's langer, dan heb je geluk. Het is ook niet de schuld van de verzekering dat de kwaliteit van accu's zeer belabbers zijn. Het is eerlijk gezegd een grof schandaal dat de leveranciers een zo'n slechte kwaliteit leveren. Accu's kosten zo'n 150-180 euro. Ik sta machteloos, en moet dan gedwongen nieuwe te kopen.
  • Hallo Oscar,

    Accu's zijn inderdaad van vergoeding uitgesloten, met name vanwege de vele schadeclaims. Verlies, zoekraken, onzorgvuldig gebruik zijn de meest voorkomende oorzaken.
    Lang geleden is er onderzoek gedaan naar het effect op de premie als accu's wel meeverzekerd worden. De uitkomst was dat de premie enorm zou stijgen en daarmee het risico dat gebruikers de apparatuur helemaal niet meer zouden verzekeren.

    De prijs van de accu is een ander dingetje, best een flink prijs inderdaad. Dat een accu, volgens de leveranciers, maar een jaar meegaan waag ik te betwijfelen.
    Ik gebruik nog steeds twee accu's die volgende maand vijf jaar oud zijn. Ze gaan minder lang mee, dat wel, maar toch.
    Dagelijks de processor en de accu in de droogdoos draagt bij aan de levensduur van de accu.
    Welke accu's gebruik je?

    Groet,
    Henk
  • Ik ben nog wel benieuwd wat jullie mij aanraden.
    Gisteren zijn 2 van mijn kinderen geopereerd en krijgen 22 januari hun CI.
    Moet dus 2 apparaten verzekeren en zit natuurlijk niet te wachten op hoge kosten.
    Wil echter wel goed verzekerd zijn dus niet voor onverwachte verassingen komen te staan.
    Graag hoor ik.
  • Beste Annesmal,

    Twee kinderen tegelijk een CI operatie. Spannend zeg. Wens ze beiden een goed herstel en een succesvolle revalidatie.

    Wat aan te raden? In elk geval verzekeren. Zeker bij kinderen is er een risico dat er iets mis gaat en je met hoge kosten geconfronteerd zal worden.

    Graag verwijs ik je naar een artikel op www.opciweb.nl over dit onderwerp. https://www.opciweb.nl/2016/07/cochleair-implantaat-dat-verzeker-je-toch-zeker/

    Hartelijke groet,
    Henk
  • Hallo,

    Ik moet vandaag CI verzekeren,
    Bij de Haan & Buis is eigen risico 50 euro
    En bij Meeus is 375 euro
    Als ik jullie recensies hier lees , lijkt dat meerdere voor Meeus
    Mag ik weten , wat zijn jullie overwegingen?
    Alvast hartelijk dank

    Groet
    Ani
Sign In or Register to comment.