Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Kennismaking

Zojuist via internet dit forum ontdekt. Ik ben in 2014 geopereerd in Nijmegen en heb even daarna de Naida als toestel gekregen. De revalidatie is bij mij heel snel na de eerste aansluiting al stopgezet, het ging direct erg goed. RTL4 heeft mijn verhaal met een camera gevolgd en dit heeft geleid tot een uitzending in september 2014. Afgezien van een stil oor tijdens het douchen e.d. kan ik mij geen nadeel bedenken dat ik met de CI heb gekregen. Het spraakverstaan is zeer sterk verbeterd. Ook de muziekbeleving is bij mij verbeterd, vooral omdat ik de teksten soms kan volgent erwijl dat voorheen vrijwel niet lukte. Naast de CI draag ik op dit moment nog een hoortoestel van Phonak (eveneens de Naida).

Comments

  • Dag Bas, leuk iets van je te lezen. Redelijk vergelijkbare situatie. Ook ik gebruik de naida en een phonak hoortoestel. Mijn implantatie was in 2012 en ging eveneens als een speer image
    Je RTL uitzending heb ik niet gezien, september is voor mij vakantiemaand. Maar er vanzelfsprekend wel het nodige over gelezen en gehoord.
    Veel overeenkomsten, muziekbeleving is bij mij geweldig, zodanig dat ik zelfs weer na ongeveer twintig jaar ook weer muziek maak. Grappig dat je dit noemt, juist afgelopen zaterdag was er een heel mooie Ci Muziek dag in Ede.
    Wellicht "ergens" tot ziens, Groet Henk
  • Hallo Bas, wat leuk dat je op dit forum schrijft. Ik heb de uitzending van RTL gezien! Die kan ik me heel goed herinneren (voor mij was je situatie heel herkenbaar: ik heb ook een gezin met opgroeiende kinderen, en ik werd ook in de loop van jaren steeds slechthorender tot bijna doof). Ik volgde de serie op RTL toen ik net het CI-traject was ingegaan. Wat me opviel in de uitzending was dat het meteen zo goed ging. En vooral, dat je bij de 1e fitting al je zoon, stond achter je, kon verstaan (“papa, kun je me horen?” was het toch?) Dit maakte een enorme indruk op me, zo zou ik het ook wel willen. Maar, ik had tegelijkertijd ook wel het idee dat het allemaal nogal rooskleurig werd voorgesteld (in de hele serie eigenlijk wel). Maar ja, misschien v.w. tijdgebrek dat bijvoorbeeld de intensieve revalidatieperiode niet wat meer aan bod kwam (ook in de twee andere afleveringen niet).
    Het is natuurlijk wel heel leuk om hier nu op het forum van je te horen en te lezen dat het bij jou echt zo soepel verlopen is allemaal en dat de revalidatie al snel kon stoppen. Geweldig dat het zo goed gaat!
    Inmiddels heb ik overigens ook een CI nu (ook de Naida). Begin februari geopereerd en een week geleden was de eerste fitting. Ofwel, ik zit nog helemaal in het begin van de revalidatie. En ja, het spraakverstaan is een beetje beter al, maar vooralsnog alleen in 1-op-1-gesprekken in een rustige ruimte en ik heb het lipbeeld (in ieder geval nu nog) hard nodig daarbij. Hoewel, de oefeningen van de logopedist, zonder lipbeeld, gaan langzamerhand toch ook wat beter. Voorlopig ga ik moedig door met de gehoortraining dus. En met het wennen aan alles wat ik nu hoor, en al dan niet kan thuisbrengen (toch nog wel een kakofonie van geluiden die ik nu ervaar).
    Heb je overigens ook goede ervaringen met bijv. de UltraZoom-functie op de Naida? Bij mij gaat het weliswaar nu nog alleen om het zoeken naar de optimale versterking door de audioloog; programma’s komen later. Maar ik ben wel heel benieuwd welke mogelijkheden bij jou op de Naida zijn ingesteld. Ik zou het leuk vinden om hierover van je te horen/lezen op dit forum.
    Vriendelijke groeten,Berit.

    P.S.-je voor Henk o.a.: de uitzendingen van RTL waren nog te zien op RTL XL (“uitzending gemist” van RTL maar wel zonder ondertiteling (zo jammer, de oorspronkelijke uitzendingen waren wel ondertiteld). Maar ja, misschien kun je inmiddels zo goed horen met je CI dat je geen ondertiteling nodig hebt. En anders met de Roger Pen misschien? Bij de bijeenkomst van AB, waar we elkaar ontmoetten, liet je me de Roger Pen zien. Wat een prachtig veelzijdig accessoire is dat!
  • Geweldig je verhaal te lezen Berit, je bent aardig op weg met het verzamelen van kennis en ervaring. Top! En ja, het is zo, kan natuurlijk de uitzending terugkijken -image
    Heb er nog geen tijd voor genomen, ga ik spoedig doen... nu al zoveel over gehoord.
Sign In or Register to comment.