Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Haperingen met CI. Wie heeft dit ook? Oplossingen hiervoor?

Hallo,

Sinds maart heb ik een CI (Naida). Ik schreef hier al over bij “ervaringsverhalen”. Nu heb ik een vraag hierover. Inmiddels is het CI (bijna) maximaal ingesteld. Hooguit wordt er nog wat opgevoerd in het hoge tonen gebied (omdat het audiogram nog wat groei hier liet zien en ik dit wel kan gebruiken voor het spraakverstaan).

Maar, er is ook wat vreemds aan de hand. Soms is het geluid opeens helemaal weg, lijkt uitgedoofd te zijn/worden. Dit gebeurt vooral bij bepaalde klanken (hard gesis, knisperen van plastic verpakkingen, een schel schreeuwend kind…..).

Aanvankelijk deden de haperingen zich ook “spontaan”voor, zonder aparte geluiden, midden in een gesprek; dan hoorde ik mijzelf opeens niet meer praten, totale stilte. Dit euvel is verholpen na het vervangen van het rf-kabeltje. Gelukkig.

Maar die andere haperingen maak ik nog dagelijks mee. Uiteraard heb ik hierover gesproken met de audioloog. Zij heeft er weer over gesproken met haar contactpersoon bij AB. Wat zij beiden nu denken is dat het een soort van automatische begrenzing is als er opeens teveel energie nodig is voor doorgeven van geluid; dan schakelt het CI zich even uit ofzo (hopelijk heb ik het goed begrepen van de audioloog).

Ik ben zeer benieuwd of anderen dit euvel (her-)kennen en wat er aan gedaan is. Als er al wat aan te doen is.

Bedankt voor reacties alvast. Vriendelijke groeten van Berit.

Comments

  • Hallo Berit,

    Leuk weer van je te horen. Je revalidatie gaat vlot begrijp ik. Tevreden met het resultaat?

    Je dagelijkse haperingen, althans je processor is echt vervelend. De uitleg lijkt me, als leek (ben geen techneut) best redelijk, maar wel vervelend.
    Haperingen heb ik heel af en toe ook wel, maar niet zo structureel als jij omschrijft. Bovendien zijn het hele korte momentjes en heel af en toe. Ik heb er geen contact overgehad met de audioloog of AB maar ben eens gaan rommelen met de accu. Het was namelijk opvallende dat het slechts optrad bij een bepaalde accu. Die accu heb ik 24 uur in de droogbox gedaan, en daarna 12 uur in de oplader gehad, vervolgens met een blaasballetje helemaal stofvrij geblazen. Of deze actie het probleem heeft verholpen weet ik eigenlijk niet. Wat ik wel weet is dat inmiddels al vele weken dit probleem niet meer heb.

    Misschien kan je er iets mee, proberen kan altijd image

    Veel succes en hopelijk komen er nog wat (betere) tips tevoorschijn op je bericht.

    Hartelijke groet,
    Henk
  • Hallo Berit,

    Ditzelfde als Henk heb ik ook.
    Het geluid wordt dan even onderdrukt of valt weg maar slechts voor een fractie van een seconde. Ik stoor mij hier niet echt aan maar herken het wel. Zelf krijg ik het idee dat het met onderdrukking te maken heeft daar het bij mij voorkomt als een geluid hard is.

    Henk je gaat toch niet beweren dat ik nu de droogbox moet gaan gebruiken? image
    Volgens mij is het bij mij niet echt gerelateerd aan een specifieke accu.
    Henk als je wilt laat ons dan even weten of jouw probleem hiermee dan is opgelost.

    Groetjes,
    Cora
  • Hallo Cora,

    Het is wat he, altijd weer die droogbox image Maar echt hoor, ik doe er ook de accu's in. Volgens het motto "voorkomen is beter dan genezen". Nee, ik vermoed dat het een toevalstreffer was dat het zich voordeed bij dezelfde accu en denk inderdaad dat het niet gerelateerd is aan een bepaalde accu.
    Ik kan wel zeggen, toeval of niet, maar heb al weken geen haperingen meer gehad.

    Tegelijkertijd realiseer ik me, het is en blijft elektronica. Vergelijk het met mijn mobiel, de laptop of wat ook. Ook daar heb ik soms, net als iedereen, wel eens een onverklaarbare hapering.

    Hoe dan ook, AB weet van het probleem en denk dat er eerdaags wel een reactie van die zijde zal volgen image

    Groet Henk

    PS: en hapering of niet, de zon schijnt deze dagen, dus lieve mensen... geniet ervan image
  • Hallo Henk,

    Bedankt voor je reactie.
    Het zou natuurlijk fijn zijn als AB met een oplossing hiervoor komt.
    Ik denk ook dat het niets met de accu's en droogbox te maken heeft want ik heb het al van het begin af aan.

    Wel liep ik opeens afgelopen zondag tegen een ander probleem aan.
    Mijn volgeladen accu was na 5,5 uur leeg.
    Gisteren hetzelfde maar nu na 12 uur. Ik denk dat het aan de accu ligt en zal in de gaten houden of het dezelfde accu betreft.

    Cora
  • Hoi Cora,

    Is de accu, of zijn de accu's, al wat ouder?
    Volgens mij hebben de accu's een bepaalde levensduur en gaan ze na een bepaalde periode minder functioneren. Ik ken de verwachte levensduur niet.
    Inderdaad slim om in de gaten te houden welke accu het betreft en als het aanhoud via het Ci team een nieuwe regelen?

    Groet
    Henk
  • Hallo Henk en ook Cora,

    reactie hier van mij op jullie eerdere berichten.Reactie beetje als "mosterd na de maaltijd"; het leek wel een 1-2-tje tussen jullie over en weer over de droogbox, accu's,etc.

    Maar eh, ik nog even over de tip van Henk voor de droogbox. Nee, ik denk (ook) niet dat het aan wel/niet gebruiken vd droogbox ligt. Want ja, sinds paar weken gebruik ik die heel trouw nu. Zowaar. Het heeft even geduurd voordat dit in m'n patroon zat. Maar zodoende gebruik ik alle drie de accu's afwisselend en alle drie komen ze afwisselend in de droogbox. Accu die ik overdag het langst gebruikte gaat 's nachts in de droogbox met de processor (zoals jij bij ander topic beschreef Henk doe ik het nu; accu los van de processor).

    En w.b. de haperingen; zoals jij beschrijft Cora, zo gaat het ook bij mij. Hoewel, wel iets langer dan een fractie van een seconde. De hapering is gedurende de tijd dat er een specifiek geluid klinkt (hard, schel, hoog......................). Zodra dat geluid stopt komt geluid weer volledig binnen via het CI om maar zo te zeggen. En ik noemde het iets van soort van begrenzing. Maar, zoals jij zegt, lijkt het ook alsof het ene geluid het andere onderdrukt.

    Het is overigens niet dat ik er echt last van heb. Maar, omdat ik het CI pas kort heb, meld ik echt alles aan de audioloog. Er van uitgaande dat dit de manier is om goed in beeld te krijgen of het CI naar behoren funcioneert en er geen (verborgen) gebreken zijn en zo. Vandaar.

    Ik ben nog wel benieuwd of AB nog met informatie hierover komt (Henk schrijft zoiets?). De audioloog had al contact gehad met AB. Nou ja, ik merk het wel bij mijn volgende bezoekje aan haar (over anderhalve week; dan de voorlaatste ingeplande afspraak in het kader van de revalidatie, instellingen etc.)

    Groeten van Berit.

    P.S. is ga nieuwe vraag stellen over de aqua-set (nw topic) (als ik even tijd heb)

  • Hoi Berit,

    Die 1-2-tjes met Cora heb ik vaker. Altijd boeiend, toch Cora?

    Inmiddels weet ik zeker dat er een AB reactie gaat komen image Maar Berit, volledig gelijk om dit goed door te spreken met je audioloog!

    Je topic over de aqua set... Yes, zie er naar uit image
    Geweldig om zo met elkaar ervaringen te delen. En ongetwijfeld hebben we het komende maandag op de OPCI huiskamerbijeenkomst in De Rijp het er ook nog even over.
    Cora, als je zin en tijd hebt maandag a.s. welkom in De Rijp image

    Groet
    Henk
  • Hallo Henk,

    Ik ga inderdaad in de gaten houden of het steeds dezelfde accu betreft.
    Maar de tijdsduur van een accu verwacht ik toch wel langer want ik heb ze nu sinds februari 2014. Dit lijkt mij toch wel kort.
    Ik weet uit ervaring met het beheer van een paar honderd mobieltjes dat het zomaar ineens kan gebeuren. Had laatst een mobiel en daar begaf de accu het na een half jaar!

    De Rijp bij Peter? Dan heb ik wat gemist.
    Ik wil het bij mij ook doen maar mijn woonkamer is beperkt vanwege mijn hobby. image

    Cora
  • Hallo Henk,

    wel leuk hoor die 1-2-tjes; zag ik inderdaad al vaker voorbijkomen. Ik vermaak me dan prima en steek zo nog 'ns wat op ook!

    Intussen kijk ik uit naar de reactie van AB die gaat komen (je maakt me wel nieuwsgierig met je opmerkingen hierover, heb je soms zelf contact gehad hierover met AB?). Ik ben wel heel heel benieuwd wat AB gaat zeggen over het euvel van de haperingen............. (misschien zelfs wel dezelfde persoon die ook contact had met "mijn" audioloog) Ofwel, ik hou het forum in de gaten.

    Groeten, Berit.

  • Hallo Berit,

    Ik heb inderdaad wat navraag gedaan. Concreet antwoord zal nog volgen. Zoals zoveel boeide de vraag van je me zodanig dat ik er ook wat ingedoken ben. We houden dus beiden het forum in de gaten haha..

    Hartelijke groet en tot maandag

    Henk
  • Hoi Berit,

    Bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Er zijn twee dingen die we hier moeten bedenken.
    Het CI regelt voortdurend de hoeveelheid energie die nodig is om de communicatie tussen de processor en het implantaat stabiel te houden. De audioloog kan dit automatisch instellen of manueel.
    Wanneer dit automatisch ingesteld wordt, zal er voortdurend worden afgewogen hoeveel energie er nodig is. Soms volstaat dit automatisch algortime niet en moet dit manueel op een bepaald niveau worden ingesteld. Als de onderbrekingen hier aan liggen, dan kan dit interessant zijn om uit te proberen. Praat erover met je audioloog.
    Ten tweede, aangezien je spreekt over bepaalde geluiden, is er nog een andere instelling die hier invloed op kan hebben. Zoals je misschien weet, geeft het CI voortdurend elektrische pulsjes door aan de gehoorzenuw. Deze pulsjes bevatten ook een bepaalde hoeveelheid energie. Wanneer de geluiden bijvoorbeeld te luid of te scherp zijn, zou het kunnen dat de ingestelde hoeveelheid energie even niet voldoet om dit geluid door te geven. Je hoort dan als het ware een onderbreking, waarna het geluid wel weer terug komt. Ook hier zijn verschillende instellingen mogelijk. Dit kan weer automatisch of manueel worden ingesteld. Het is dus raadzaam om dit even door te nemen met je audioloog, misschien kan er met een kleine verandering in de instellingen wel een oplossing worden gevonden.

    Succes!
  • Bedankt voor de informatie AB.
    Ik zal het een volgende keer ook meenemen zodat dit euvel bij mij misschien ook verholpen kan worden.

    Trouwens weer erg wennen aan de nieuwe website. Wat ik in ieder geval mis zijn de smileys.
    Misschien ligt het aan mij maar ik heb ze nog niet gevonden. :-)

    Cora
Sign In or Register to comment.