Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

CI kiezen voor peuter

Mijn zoontje Victor is twee weken geleden doof geworden door een bacteriële meningitis. Hij is volledig doof en krijgt binnenkort 2 CIs.
Ik vroeg me af of andere ouders ons zouden kunnen helpen met de CI keuze.
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Neptune van AB omdat Victor nog klein is, dus kleine oortjes heeft, hij ook een echte jongen is dus het moet een robust toestelletje zijn en omdat hij het overal kan gebruiken (in bad, zwembad, zee...).
Nu vroeg ik me af of de geluidskwaliteit slechter is dan bij een Naida waar het microfoontje in de oorschelp geplaatst is, iemand enig idee?
Alle tips zijn welkom!

Comments

  • edited December 2015
    Ik ben zelf Naida gebruiker en volwassen. Ik heb wat mede mentoren gevraagd te reageren.
    Op woensdag avond 16 december is er een informatieavond van AB in Vianen van 19 tot 22 uur. Hartelijke welkom! Ook daar kunt u al uw vragen kwijt, een vader van een zoontje met CI is aanwezig en beschikbaar voor alle uw vragen. Dit even ter informatie. Ongetwijfeld volgen hier snel wat reacties.
  • Beste moeder van Victor,

    Zelf heb ik toevallig zowel de Naída CI als de Neptune. De Neptune gebruik ik voornamelijk als ik sport (hardlopen). Dan vind ik het echt een uitkomst. Je kunt hem stevig bevestigen met een klip en kunt dan springen en doen zonder dat hij eraf valt. Ik denk dat het daarom voor kleine kinderen ook echt meerwaarde heeft. De Naída CI is met zijn T-Mic best kwetsbaar en zoals u zelf ook al aangeeft, voor kleine kinderoortjes wellicht nog niet heel geschikt. Het grote voordeel van de Neptune is natuurlijk ook, dat hij waterdicht is, zonder dat je hier extra accessoires voor nodig hebt. Hoe dan ook is het met de Naída wel mogelijk om deze ook waterdicht te maken (met behulp van het accessoire AquaCase) en daarnaast kun je de Naída CI ook los van het oor dragen. Het heeft namelijk verschillende draagopties. Als u op deze pagina naar beneden scrollt, vindt u hier meer informatie over: http://www.advancedbionics.com/nl/nl/naida_ci_q70/instyle.html

    Als ik vanuit mijn persoonlijke ervaring spreek, denk ik dat zowel de Neptune als Naída dezelfde geluidskwaliteit bieden, maar dat ze uiteindelijk verschillen in de beleving van geluid op het moment dat je in bepaalde luistersituaties bent. Een keuze kun je daarom het beste maken op basis van de leefsituatie: ben je veel in rumoer en wil je graag gebruikmaken van allerlei extra accessoires (zoals soloapparatuur van Phonak, om muziek te luisteren, televisie te kijken etc), dan is de Naída CI wellicht geschikter. De T-Mic en de Phonak-technologie die in de Naída CI zit, biedt namelijk nét dat beetje extra bij verstaan in rumoer. Echter, ben je heel sportief en speels (zoals kinderen) dan is de Neptune wellicht een uitkomst!

    Het is een heel verhaal, en er is nog zoveel meer over te vertellen! Ik hoop dat ik u een beetje heb geholpen. Zoals als Henk al aangeeft, geven we op woensdagavond 16 december een CI-bijeenkomst. Misschien heeft u zich hiervoor al opgegeven? U kunt hier in elk geval meer informatie over vinden op deze website: http://www.doof.nl/nieuws/ci-infobijeenkomst-kom-in-contact-met-ci-gebruikers/29384

    Mocht u nog meer vragen hebben, stel ze gerust!

    Hartelijke groet,
    Frances
  • Beste Henk en Frances

    Bedankt voor jullie reacties, ondertussen heb ik al contact opgenomen met ouders van een kindje met CIs, ze wisten me te vertellen dat aangezien Victor (bijna) 2 is en dus in september naar school mag (België), het waarschijnlijk handiger is om te kiezen voor Naida. Ik blijf de Neptune wel interessant vinden omdat hij waterdicht is, maar zoals je zegt, kan dit opgelost worden met de AquaCase.
    Ik vind het echt een heel moeilijke beslissing... en we moeten maandag al laten weten wat we kiezen.

    Groetjes

    Kim
  • Beste Kim,

    Fijn dat je contact heb gehad met andere ouders. Zeker in jullie situatie heel goed.
    De Naida is zeker een goed keuze, en uit eigen ervaring (weliswaar als volwassene) met de AquaCase los je veel situaties op. Niet alleen met waterpret maar ook zeker in de zandbak om maar een voorbeeld te noemen.

    Het is zeker een lastige afweging, dat is van toepassing voor volwassenen en al helemaal als de beslissing genomen moet worden voor kinderen.
    Ik wens jullie sterkte met de beslissing en laat ik jullie wat geruststellen, de keuze voor de Naida is beslist een goede keuze.

    Ik, en zeker ook Frances en anderen zullen het zeer op prijs stellen als je hier af en toe wat schrijft over de ontwikkelingen bij Victor.
    Aarzel ook niet om al jullie vragen hier te stellen, samen weten we immers meer!

    Hartelijke groet,
    Henk
  • Hallo Kim,

    Ik weet niet of jullie de beslissing al hebben genomen, maar hierbij toch nog even mijn input. Ik ben de vader van Tijs, hij is net 3 geworden en op 1 jarige leeftijd bi-lateraal geimplanteerd. Wij hebben ook voor deze keuze gestaan, dus ik begrijp dat het lastig voor jullie is (even afgezien van de rest van de lastige situatie uiteraard). Wij hebben destijds gekozen voor de Naida, maar als ik opnieuw zou mogen kiezen zouden wij waarschijnlijk voor de Neptune gaan en wel om de volgende redenen:
    1- De waterdichtheid (stel je een warme zomer dag voor in detuin, met een zwembadje, sproeier, zand etc). De aqua case is fijn voor het zwembad, maar toch omslachtig om aan te sluiten in alledaagse situaties
    2- Het gemak van de batterijen die overal verkrijgbaar zijn, mocht je een keer de accu's of oplader vergeten (en dat gebeurt :-) )
    3- De geavanceerde Naida functies worden bij kinderen NIET gebruikt, omdat het juist de bedoeling is dat het kindje zelf op de beste manier leert omgaan met het "nieuwe geluid". Zaken als solo apparatuur, easy call en dergelijke wordne pas op veel latere leeftijd relevant. Ook heb ik begrepen dat in Belgie na 3 jaar weer een nieuwe processor wordt vergoed. 5 jaar lijkt me een idelae leeftijd om over te schakelen naar de Naida range. Tijs heeft momenteel alleen de microfoon in de spoel geactiveerd en 1 programma en daar doet hij het super goed mee, precies dezelfde kwailiteit als bij de Naida.

    Ik hoop dat het jullie helpt (en niet verder laat twijfelen), als jullie vragen hebben, hoor ik het graag. Groetjes en ook sterkte in deze zware tijd, Martijn
  • Ik sluit me helemaal aan bij Martijn en Frances. Tezamen is dit een heel compleet verhaal. Hopelijk ben je eruit gekomen. (Ik had een heel verhaal hier staan, maar die is niet geplaatst zag ik net).
  • Hallo allemaal

    In overleg met de audiologen, prof Dhooghe en de mensen van AB, hebben we beslist om met de Neptune te starten. Bedankt voor jullie inbreng!

    Mvg

    Kim
  • Hoi Kim,
    Super, nogmaals: er is geen slechte keuze, maar ik denk wel dat het de juiste is. Heel veel sterkte en succes en laat weten als je verdere vragen hebt in deze emotionele achtbaan. Groetjes Martijn
  • Leuk dat je dit laat weten! Heel veel sterkte en succes nog verder met alles wat komen gaat. Heb vertrouwen in de artsen, in je kind en in jezelf. En als je nog vragen hebt stel ze gerust.
  • En hier sluit ik me bij aan .... geloof, moed en vertrouwen wens ik jullie toe. Aarzel nooit contact te zoeken, soms helpt het enorm om van je af te schrijven. Doe het gewoon!

    Hartelijke groet en een aai over de bol van jullie bijzonder Victor!

    Henk
  • Bedankt allemaal, als alles goed gaat wordt hij de 14 geopereerd. We moeten eerst het immuniteitsonderzoek afwachten.

    Groetjes
Sign In or Register to comment.