Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Vergoeding Zorgverzekeraar CI-nazorg in Antwerpen bij de Oorgroep.

adaada
edited December 2015 in Stel een vraag
Ik ben Ada Klamer, 52 jaar en draag 2 CI's.
De eerste heb ik in Leiden, in het LUMC gekregen, in 2003.

De tweede 2 jaar geleden in Gent, via de Oorgroep in Antwerpen.
Deze CI en de ziekenhuisopname heb ik zelf betaald.

Ik ben al 2 jaar in gevecht met mijn zorgverzekeraar ONVZ, met aanvullende verzekering extrafit.

Leiden krijgt voor mij als CI-patient rond de 4000 euro per jaar.
Voor dit bedrag kan ik in Antwerpen voor 2 CI's ingeregeld worden en tegelijk sparen voor nieuwe toestellen eens in de 5 jaar. De prijzen in Belgie zijn een stuk lager dan in Nederland.

Ik mag van mijn zorgverzekeraar overstappen naar de Oorgroep maar dan willen ze maar 2000 euro per jaar vergoeden. Dit is te weinig voor 2 CI's.

Wie zit in vergelijkbare omstandigheden en heeft een zorgverzekeraar die niet moeilijk doet en gewoon hetzelfde bedrag als in Nederland vergoedt?

Ik hoor het graag!
Ik heb nog een paar weken om mijn oude zorgverekeraar op te zeggen.

vriendelijke groet,

Een zeer tevreden 2 CI-draagster (van het merk Advanced Bionics)

Comments

  • Hallo Ada,

    Heel bekende vragen. Het is correct dat de prijzen in Belgie aanzienlijk lager liggen dan in Nederland. En ja, dan doen Nederlandse zorgverzekeraars ook nog eens moeilijk wat betreft het betalen van rekeningen vanuit Belgie. Je vraagt je af waarom dat zo is in een tijd van verregaande europese samenwerking. Zo op het eerste gezicht onbegrijpelijk allemaal oor de patient.
    Er zijn veel redenen voor. Bijvoorbeeld de NZA (Nederlandse zorg autoriteit) heeft geen toezicht op de zorg in Belgie, Nederlandse zorgverzekeraars hebben geen onderhandelingspositie met Belgische zorgleveranciers. En er zijn nog wel wat redenen aan te voeren.

    Helemaal overstappen van het LUMC naar de Oorgroep is kennelijk een mooie geste van je zorgverzekeraar. Als je daartoe besluit is mijn klemmende advies, laat vooraf alles zwart op wit vastleggen. Simpelweg om toekomstige problemen te voorkomen.
    Bij deze overstap hoort dan een lagere vergoeding vanuit je zorgverzekeraar. Dat lijkt me logisch, zoals je zelf aangeeft; de prijzen liggen lager in Belgie, de op Nederland gerichte vergoeding van 4000 is dan ook niet terecht zo lijkt me.
    Ik begrijp dat de voorgestelde vergoeding te weinig is. Het feit dat er een mogelijkheid is geboden wil zeggen dat je zorgverzekeraar geen principieel bezwaar heeft tegen de voortzetting bij de Oorgroep voor beide CI's. De meest aangewezen weg is dan om te onderhandelen met de zorgverzekeraar over de hoogte van de vergoeding. Het mooist zou zijn kostendekkend maar nooit meer dan waar je in Nederland recht op heeft.

    Je vraag of er verzekeraars bekend zijn die niet moeilijk doen in een vergelijkbare situatie kan ik (ondanks mijn best stevige kennis van de verzekeringsmarkt) niet beantwoorden. Vergelijkbare situaties zijn per definitie uitzonderingssituaties en die laten zich niet vangen in een standaardoplossing.
    Het zal dus shoppen worden voor je. Mocht het je lukken, dan ben ik natuurlijk heel benieuwd waar en onder welke voorwaarden.
    Misschien overbodig op te merken; laat elke toezegging op dit vlak schriftelijk vastleggen. Te vaak heb ik meegemaakt dat er beloftes gedaan zijn die vervolgens niet nagekomen werden door zorgverzekeraars.

    Het misschien niet de reactie waar te op hoopte, het is wel de meest eerlijke reactie.
    Met jou en vele anderen hoop ik echt dat dit probleem opgelost gaat worden door de politiek, daar moet immers de oplossing vandaan komen. Ik weet dat er aandacht voor is, nu de oplossing nog.

    Hartelijke groet,
    Henk
  • Beste Ada,

    Ik heb eveneens een tweede CI laten aanmeten bij de Oorgroep dit jaar. Heb je progressie geboekt met het vinden van een verzekeraar in NL?
  • Het is nog steeds vreselijk moeilijk iets geregeld te krijgen. Als het al lukt dan is het uit coulance en niet gebaseerd op recht.
    Er lijkt enige beweging te komen bij zorgverzekeraars. Het zal nog even duren (vrees van enkele jaren) maar eens gaat het lukken zorgverzekeraars zover te krijgen. Belangenorganisaties werken er hard aan.
Sign In or Register to comment.