Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

ci in combinatie met hoortoestel phonak

Hallo allemaal

Ik ben hier nieuw en heb sinds 22 december een ci. Nu hoor ik alleen met mijn hoorapparaat van phonak maar spraakverstaan is moeilijk.

Vraag mij af of er mensen zijn met positieve ervaringen met ci en hoorapparaat samen. Kan je weer audio horen? Gaat het geluid van ci niet overheersen? Heb schrik dat mijn hoorapparaat nutteloos gaat worden of kunnen ze dat weer bijstellen?

Comments

  • ik heb een ci rechts en een hoortoestel links, de ci overheerst bij mij niet, maar muziek klinkt wel beroerd via de ci, maar dat kijkt me logisch toch???
  • Hallo Aichke,
    Ik hoor regelmatig van andere CI-gebruikers dat ze het een prettige combinatie vinden. Het hoortoestel versterkt mn de lage tonen en de CI de hoge. Waardoor je een warmer en voller geluid krijgt dan met CI alleen. Je hebt nog maar pas de CI, dus het is ook nog heel erg wennen. Geef het de tijd! Terzijnertijd is het zeker mogelijk bijstellingen te doen van je hoorapparaat indien nodig. Er zijn ook mensen die merken dat ze hun hoortoestel niet meer nuttig vinden. Die merken dan bijv niet meer dat de batterij op is. Dat hangt denk ik ook een beetje af van hoeveel je er mee hoort. Kortom het is erg persoonlijk. Ik hoop voor jou dat het je een waardevolle combinatie oplevert. Heb geduld en doe je best met de revalidatie. Succes!
  • Jaap, muziek hoeft zeker niet beroerd te klinken! Er zijn ook heel veel CI gebruikers die prettige ervaringen hebben met muziek. Met name zij die voor de operatie ook al graag muziek luisterden. De muzieksmaak kan wel veranderen omdat het wel anders klinkt. Vaak is het zo dat voor jou bekende muziek eerder weer mooi klinkt omdat je hersenen dit sneller kunnen 'decoderen' dan nieuwe muziek. Daarnaast vraagt muziek luisteren met de CI net als spraakverstaan veel oefening. Ik persoonlijk vind muziek vaak wel mooi, mits er niet teveel instrumenten in zitten. Verstaan doe ik het niet, maar ik heb dan ook nooit muziek kunnen verstaan, dus heb ook geen houvast aan voor mij bekende songteksten. Kinderliedjes die ik oefen ga ik wel verstaan en herkennen. Zo ook kan ik rustigere muziek met behulp van geschreven songtekst wel volgen. Dat is enorm veel meer dan vroeger. Maar goed. Verstaan is niet hetzelfde als mooi vinden ;-).
  • Beste Aichke en Jaap,

    Zoals Maaike al aangeeft, geduld, veel geduld en oefenen. Ik draag zowel een CI als een hoortoestel. Ook na drie jaar nog steeds een fijne aanvulling op elkaar. Muziek klinkt beter en richting horen is aanzienlijk prettiger.

    Mijn advies zou zijn Aichke, neem ruim de tijd om te wennen aan de nieuwe luistersituatie. Bij mij duurde het een jaar voordat ik echt op het niveau zat waar ik op hoopte en na ruim drie jaar maak ik nog regelmatig mee dat er verbeteringen optreden.

    Elk gehoor is anders, geen mens is gelijk, De een vind muziek een drama, de ander geniet er weer van. Ik kan weer enorm genieten van muziek, speel ook weer orgel en piano. Het is een lange weg om het weer te leren en weer te waarderen. De eerlijkheid is ook; het is niet voor iedereen weggelegd om muziek te luisteren. Helaas maar waar.

    Misschien een tip voor jullie, kijk eens rond op http://www.abmusicrehab.com/NL

    Welkom bij 'Wereld vol Muziek': een interactief programma, ontworpen om volwassenen met een cochleair implantaat te helpen de fantastische wereld van de muziek te verkennen.

    Lees de informatie zorgvuldig en opgepast, want eens begonnen is het moeilijk om te stoppen!

    Het is een intensief programma dat veel aandacht vergt bij het luisteren, dus beperk oefenmomenten tot 30 minuten per dag.

    Groet
    Henk


Sign In or Register to comment.