Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

CI uitdaging?

Kennismaking met CI mogelijkheden

Sinds een half jaar heb ik CI Neptunes. Een vrij nieuw spraakproccessor die nog niet alle mogelijkheden heeft. Zoek nu naar uitbreidingsmogelijkheden

Comments

  • Hallo Aleidus,

    Wat bedoel je precies met uibreidingsmogelijkheden?

    groet,

    Arno

  • Hallo Aleidus,

    Bedoel je misschien dat er geen luisterspoel op zit?
    Want in de loop van Januari komt AB met een uitbreiding zodat de Neptune ook gebruikt kan worden met een ringleiding.

    Hoe bevallen je Neptunes?

    Groet,
    Erika
  • Hallo allemaal,

    Sinds een half jaar heb ik AB Neptune en het gaat al steeds beter. Mijn vraag was specifiek gesteld om FM en/of ringleiding mogelijk te maken. Hierbij denk ik aan Neptune T-comm dat in ontwikkeling is en deze tijd beschikbaar komt.
    Mijn situatie is dat mijn vrouw drager van een Oticon hoortoestel gebruik maakt van de ringleiding die aangesloten was op de oude televisie. De televisie is nu vervangen door een LED scherm en daar genieten we van en die staat op een andere plek in de kamer. Dat betekent dat de ringleiding aangepast moet worden. Bovendien is de ringleiding niet het optimale systeem.

    Waar we nu naar toe willen is een zender (kan FM of infarood zijn) bij de televisie plaatsen en dat met een Neptune T-comm ontvangen. Mijn vrouw zal dan ook iets moeten hebben om ook via de Oticon kunnen ontvangen. Alleen mijn vraag is wat is voor deze situatie de beste oplossing.

    Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

    Groeten,

    Aleidus
  • Ik heb zojuist een T-Comm (de eerste in de Benelux) in gebruik genomen.
    Een duidelijke verbetering t.o.v. de micro "boven op je hoofd".
    Meer richtingeffect en duidelijk een betere geluidskwaliteit.
    Ik realiseer me dat dit soort waarnemingen erg subjectief kunnen zijn, maar ben van mening dat de T-Comm een duidelijke verbetering aanbiedt!
    Harry
  • Wat ik me afvraag wanneer de T-com algemeen beschikbaar komt. De T-com kan ook naast gewone microfoon, FM, Bluettoth en ringleiding aan als ik me niet vergis. Daarbij ben ik wel nieuwsgierig wat de verbeteringen zijn.
    Aleidus
  • Hallo ALeidus,
    De T-comm zou vanaf deze maand beschikbaar moeten zijn. Met de T-Comm kun je zowel direct luisteren naar de ringleiding als gebruik maken van een inductie neklus; hiermee heb je dan ook de mogelijkheid om FM e.d. te ontvangen. (Bijvoorbeeld de Mylink, van Phonak en Smart/Zoomlink om via bluetooth te telefoneren). Je moet wel via het CI-centrum je Neptune laten programmeren voor de T-Comm.
    Op de Neptune zelf kun je ook een FM-blokje gebruiken waardoor je echtstreeks toegang hebt tot FM apparatuur.
    Hopelijk kun je verder met deze informatie.

    Succes!
  • Nu ik meer dan een half jaar de Neptune heb en qua gebruik ben ik er tevreden over. Wel moet ik constateren dat de microfoon in de headspice achter op het hoofd zit en dat is niet een logische optimale plek. De AOH toestellen hebben de microfoon op de juiste plek en dat is primair waarvoor ze zijn bedoeld. Bijkomstigheid is dat hier de vormgeving van belang is om het gemakkelijk te kunnen dragen. Alle toestellen zijn primair bedoeld om optimaal te kunnen horen en daarmee geef ik aan dat de microfoon op de goede plek behoort te zitten en tot de basisuitrusting hoort. Dat men er mee het water in kan is de secundaire doel om in het water te kunnen horen. Hiermee geef ik aan dat de Neptune als basisset eigenlijk met de microfoon aan het oor zoals bij de T-com als basisuitrusting behoort te worden geleverd waarvoor het is bedoeld en niet dat het nog eens extra moet worden aangeschaft.
    Graag zie ik hier reacties op.
  • Aleidus:
    Gelijk heb je wat de T-Comm betreft, maar de fabrikant denkt daar helaas anders over. Het is een groot voordeel dat de Neptune niet achter het oor hangt. De Harmony doet dat wel en dat is een tamelijk groot toestel, onplezierig achter het oor. Dat je er mee kunt zwemmen is voor mij volkomen onbelangrijk.
    De nieuwe processor van AB, die binnenkort op de markt komt is weer wel geschikt voor achter het oor omdat deze kleiner is.
    Ik heb zelf de Neptune met implantaat zelf moeten betalen (€21.000) en daarna nog eens €550 voor de T-comm!
    Harry
  • Beste Aleidus,

    Fijn dat je ervaringen met de Neptune over het algemeen zo positief zijn.

    De Neptune is primair ontworpen om optimaal te kunnen horen als een waterdichte "Freestyle" processor, zodat er niets op het oor gedragen hoeft te worden en waarmen in alle omstandigheden kan blijven horen.
    AB is tot dit ontwerp gekomen, omdat er gebleken is dat hier bij CI gebruikers behoefte aan was. De concessie die hiervoor gemaakt moest worden, was dat er geen luisterspoel in kon en dat de microfoon in de zendspoel zit. (Dit was ook het geval bij de vorige bodyworn processor, de PSP). AB biedt daarom ook de optie om te kunnen kiezen tussen een achter-het-oor processor of een "freestyle" processor.
    Nadat AB met de Neptune op de markt was gekomen, bleek dat er voor een kleine groep gebruikers toch de behoefte was aan een luisterspoel optie. AB heeft hiervoor de T-Comm ontwikkeld waarbij ze tevens de T-mic hebben geintergreerd.
    Doordag het startpakket van de Neptune al zo compleet is (onder andere een extra waterduchte zendspoel, extra kabeltjes en verschillende draagaccessoires), kan AB de T-Comm helaas niet standaard aanbieden bij de processor.

    Daarom biedt AB de optie, voor die mensen die er behoefte aan hebben, om dit accessoire aan te schaffen. Veel mensen kiezen bewust voor deze processor om niets achter het oor te hoeven dragen, maar AB wilde voor die personen die behoefte hebben aan een luisterspoel, extra voordeel van een T-mic en die het niet erg vinden iets achter het oor te dragen, een oplossing bieden.

    Ik hoop dat deze uitleg het geheel wat verduidelijkt.

  • Beste Erica,

    Hierbij ga je voorbij aan hoe we de hoorprocessor willen dragen die primair bedoeld is om optimaal te kunnen horen al het andere is secundaire behoefte van gebruikerswensen. Juist mag worden verwacht dat hier optimale middelen wordt geleverd die hieraan voldoet. De consument verwacht een optimaal resultaat met een basis uitrusting om optimaal te worden ondersteund in het communicatie van het horen.
    Hierbij kan je zoals je al aangeeft terugvallen op het AOH processor te kiezen. Dat heb ik bewust niet gedaan om praktische reden. De keuze die ik maakte was vooral een praktische keuze van accu's in batterij vormen die vrij verkrijgbaar is. Als ik daarvoor eens een lege accu's zou hebben kan ik zo de winkel instappen om batterijen te kopen en ik kan weer horen. Dat kan moeilijk van de AOH worden gezegd omdat die hiervoor speciaal voor het toestel gemaakte accu's hebben. Dat was één van de beslissing punten geweest om voor de Neptune te kiezen. Een ander minder belangrijke factor was het wandelen waarvoor de waterdichte headpiece welkom was maar min beslissing niet heeft beïnvloed. Daarvoor zou ik anders gewoon een cape op doen. Zo doorslaggevend was het voor mij niet.
    Wat hier primair speelt is dat de microfoon nu achte op het hoofd zit en voor goede luisteromgeving wat beperkt en dat zou verbeteren als dat aan het oor zit. Daarmee geef ik primair aan dat dit een verbetering wat gewoonlijk in het standaardpakket thuishoort. omdat het horen hier primair is en het andere wat extra is heeft een secundair doel en dat behoort dan bij de extra onderdelen die niet in het pakket hoeven te zitten. Dat is kern van mijn punt waar jij om heen gaat.
    Dat wil ik hiermee zeggen.

    Ik hoop dat ik hiermee aangegeven heb wat de kern van het horen voor de consument is en daarbij verwacht dat de fabrikant hieraan tegemoet komt. Andere doelen die het extra maken zou dan apart geleverd kunnen worden wat het secundaire doel dient.

  • Beste Aleidus,
    Ik snap niet precies waarom je dan voor de Neptune gekozen hebt. De 4 accu's bij de Harmony geven ongeveer 40 tot 48 uur stroom (de grote zelfs veel meer). Ik sta met mijn hoortoestel regelmatig zonder batterijen, uiteraard op maandagochtend lijkt wel als er geen winkel nog open is. Zonder accu heb ik nog nooit gestaan (en sindsdien ben ik ook nog nooit mijn sleutels vergeten).
    Keuze voor primair en secundair doel is dus ook heel persoonlijk.
    Uiteraard zou het geweldig zijn als iedereen het beste uit de 2 werelden zou krijgen. Maar ik denk dat daar dan eerder een rol voor de zorgverzekeraar is weggelegd dan voor de fabrikant.
    Groet,
    Arno
Sign In or Register to comment.