Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Roger pen of compilot

Waar moet ik mij op richten: Roger pen of compilot als extra hulpmiddel bij gebruik van telefoon, tv kijken en luisteren naar een spreker.
Ik ben pas geïmplanteerd en krijg komende week de aansluiting Naida.
Ik heb met 2 oorapparaten, ook Naida, jarenlange ervaring met het gebruik van de compilot bij telefoneren en tv kijken.
Mijn nieuwe situatie wordt nu links oorapparaat en rechts CI.
Nu lees ik op diverse forums dat het gebruik van de Roger pen met CI kwalitatief heel goed werkt.
Wie heeft er ervaring mee en wie kan mij vertellen wat beter is, compilot of Roger, of zijn beide hulpmiddelen even goed? Is er verschil bij telefoneren of bij TV kijken of bij luisteren naar een spreker met microfoon?

Comments

  • Een compilot (tv bundel) is gemaakt om tv te kunnen luisteren, bellen(bluetooth), muziek/audio(bluetooth/kabel) te kunnen luisteren. De NaidaCI heeft zeer veel mogelijkheden om deze in te stellen, zeker tov een hoortoestel.
    Het is ook mogelijk om een remotemic(microfoon) hierop aan te sluiten, hier ben ik zelf niet echt heel enthousiast over en zie alleen de meerwaarde in als je over grotere afstand(+/-8m) naar iemand wil luisteren. Geen spraak in lawaai enz...

    Voor de Roger pen zijn er 2 mogelijkheden, geïntegreerde ontvanger op je NaidaCI of een ontvangerblokje dat ingeplugd in de compilot zit. Geïntegreerde ontvangers hebben als voordeel dat je geen neklus hebt, dat ervaar ik zelf eigenlijk bijna nooit behalve bij het sporten als een nadeel.
    De roger pen is geschikt voor spraak in lawaai 1 op 1 en kleine groepen, spreker op afstand(+/-8m).

    Wat betreft telefoneren doe ik dit alleen maar met de compilot, Easycall, en Phonak dect telefoon de Roger pen vind ik persoonlijk niet echt praktisch om te bellen behalve als je handsfree in de auto of fiets moet bellen.

    Dus wat betreft wat is er beter, is er geen duidelijk antwoord. Dus zou ik volgende week direct bij de audioloog aangeven dat je een compilot hebt en deze wil gebruiken bij je NaidaCI en daarmee tv kijken, enz... wat goed is voor de revalidatie. Mocht je eigenlijk in je revalidatietraject er bijna alles uitgehaald hebben en heb je het idee dat het met CI toch niet lukt in gesprekken met lawaai, dan zou ik een aanvraag voor een Roger pen doen.


  • Dank je voor de uitleg.
    Ik ga eerst maar eens met de compilot aan de slag. In het verleden heb ik een remotemic geprobeerd met de compilot en dat bleek geen succes.
  • Succes Fokke, en bij vragen? Gewoon je hier weer melden :)

    Fijne feestdagen gewenst en een mooi "luisterrijk" 2017
  • Interessante uitleg van Ed Weemaes.
    Ik heb net twee dagen mijn eerst CI (AB-Naida) maar heb al een paar jaar een ding om mijn nek (is dat de compilot?) met ontvangerplugje en een Rogerpen. Ik heb de weg nog niet gevonden om ze goed te gebruiken, maar hoop nu met mijn CI dat het wel goed lukt. Ik zal vandaag informeren bij mijn revalidatie-audioloog of ik daar 'les' in kan krijgen. Zonde om ze in de doos te laten liggen!
  • Inmiddels uitleg gekregen of heeft u nog concrete vragen?
Sign In or Register to comment.