Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

eenzijdig doof en kiezen voor CI?

Hallo,
Ik ben iets meer dan een jaar geleden doof geworden aan mijn rechter oor, nadat er iets misging tijdens een operatie aan dit oor.
Mijn linker oor functioneert nog (relatief) goed. Omdat dit in de toekomst waarschijnlijk ook achteruit zal gaan, heeft de NKO-arts nu het voorstel gedaan om te kiezen voor een CI. Omdat mijn linker oor nog 'te goed' werkt, heb ik geen recht op terugbetaling. Waardoor ik blijf twijfelen om het wel of niet te doen.
Daarom ben ik op zoek naar mensen in soortgelijke situaties die wel of niet gekozen hebben voor een CI. Hoe staan jullie hiertegenover en zouden jullie het wel of niet aanbevelen?
Alvast bedankt!

Comments

  • Beste Hannelore,

    Op basis van je omschrijving neig ik er naar om je een CI aan te bevelen. Zelf betalen is een kostbare zaak.
    Ik heb wat Belgische (mede) mentoren verzocht te reageren op de vraag. Zij kunnen vanuit hun Belgische achtergrond je beter adviseren dan ik.

    Met vriendelijke groet,
    Henk
  • Beste Hannelore,

    Ondertussen heb ik inmiddels wat navraag voor je gedaan. Ik kan alvast aangeven dat in België slechts een CI vergoed wordt als beide oren zeer ernstig slechthorend zijn. Er is dus geen vergoeding mogelijk voor mensen met een eenzijdige doofheid. Voor kinderen is er sinds een poosje de mogelijkheid om alvast één CI vergoed te krijgen als het andere oor matig (ipv zwaar) slechthorend is en er dus met andere woorden een assymetrisch gehoorverlies aanwezig is. Voor volwassenen helaas dus geen mogelijkheden.
    Wel worden er best wat mensen met eenzijdige doofheid geopereerd omdat het met één oor natuurlijk best vermoeiend is, localisatie is er niet en spraakverstaan in lawaai en over afstand is moeilijk. In deze gevallen betalen mensen hun CI zelf.
    Een tip voor je; Advanced Bionics (AB) biedt altijd een korting op het CI voor mensen die hun CI zelf betalen. Daarover mag je dus AB contacteren als dat een overweging is voor je. In UZGent, Sint Augustinus en UZLeuven hebben ze veel ervaring met mensen met eenzijdige doofheid en een AB CI.

    Ik hoop dat deze reactie je al wat verder helpt. Nog vragen? Reageer gerust!

    Met vriendelijke groet,

    Henk
Sign In or Register to comment.