Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Ik ben hier nieuw en twijfel voor een implantaat.

Ik ben heel slechthorend langs beide kanten. Het lukt me niet meer om in een klas te staan. Gesprekken te volgen. In een stille omgeving met goed akoestiek lukt het nog met mijn hoortoestellen. Helaas op een school is er veel omgevingslawaai. Onlangs twee adviezen gevraagd en geven beide aan voor een CI. Helaas zie ik dit nog niet zo zitten. In omgevingslawaai is het ook moeilijk met een CI en blijft het probleem in feite bestaan voor mijn werk. Alsook het beluisteren van muziek zou moeilijker zijn hetgeen ik wel echt zou missen. Als laatste argument vind ik het wel erg dat je uw restgehoor moet afstaan. Wie had dezelfde vragen en nam toch de beslissing om het te doen? Alvast dank voor een antwoordje. Groetjes, Ronny

Comments

  • edited November 2017
    Dag Ronny
    Ik ben Lien en heb 2 CI's sinds 2013 en 2014.
    In 2015 stond ik zelf voor de klas, en pas begonnen met de opleiding, voor de eerste keer en intussen moet ik nog 2u stage doen en dan behaal ik hopelijk het diploma leraar.
    Zonder mijn CI's zou ik helemaal niet voor de klas kunnen staan.
    Leerlingen begrijpen heel goed welke de pijnpunten zijn en waar ze op moeten letten. Ik leg altijd aan de leerlingen uit, als ze teveel lawaai maken waarom het storend is, eventueel met een geluidsfragment. Sindsdien lukt het vlot om voor de klas te staan.
    Met 2 hoortoestellen zou ikzelf nooit in staat geweest zijn om les te geven. Ik zat toen zelf nog op de schoolbanken en kon helemaal niet volgen.
    Achtergrondlawaai is er ook met hoorapparaten. De truc is wel in fe pauze om eeen rustige plaats te zoeken en een luisterpauze te nemen.
    Wat schrikt je precies af aan een CI?
    Bij vragen, stel gerust
  • Heb het gevoel dat het niet echt een meerwaarde zal zijn voor mijn werk. Heel wat klassen/scholen hebben een slechte akoestiek. Ook op restaurant met vrouw en kinderen waar ik de gesprekken kan volgen zal niet veel veranderen. Muziek beluisteren wordt moeilijk en zou dit wel missen. Persoonlijk vind ik het ook erg dat ik mijn restgehoor verlies. Nu hoor ik nog bepaalde geluiden/woorden /zinnen zonder hulpmiddelen. Als laatste het uitzicht. Ik kan het niet verstoppen want ben bijna kaal.
  • Dag Ronny
    Je kan bij je directie altijd een persoonlijk lokaal maken en de akoestiek aanpassen. Zoals bv. tennisballen onder de stoelpoten, gordijnen of extra posters...
    Er bestaan ook CI's die het restgehoor sparen. Ze proberen dan om dit te behouden.
    En over uw gesprekken op restaurant, voor mij persoonlijk zijn die een heel stuk makkelijker te volgen. Hoewel niet iedereen hetzelfde resultaat behaald, zijn er wel velen die er voordeel uithalen.
    Is misschien beetje grof, maar waarom verstoppen? Ik draag al heel mijn leven rode hoorapparaten en nu rode CI's. Ik verstop dit helemaal niet. Zelfs de leerlingen vinden het de max dat ze mogen vragen wat ze erover willen weten. Zo breek je het ijs een beetje en kinderen zijn gemakkelijker hierin. Zo behandelen mijn leerlingen me niet anders met of zonder hoortoestellen. In tegendeel ze zijn heel begripvol en indien ik het niet begrepen heb herhalen ze met plezier wat ze hadden gezegd. Maar ieder zijn eigen ervaring. Er bestaan huidkleurige CI's ook. Sommige "collega's" hebben sneeuwwitte omdat het bij hun grijze haartjes past.
    Ben je ooit al eens op een huiskamerbijeenkomst geweest van OPCI of een CI-informatiebijeenkomst van AB? ( https://www.advancedbionics.com/nl/nl/home/get-connected/event-calendar/events/december/CI-informatiebijeenkomst12-12-2017.html )
    Hier kan je mensen hun ervaringen horen, live. Zo krijg je een beter beeld van wat die CI voor die mensen betekenen en hoe ze ermee functioneren.
  • Hallo,
    dank voor je mailtje. Helaas is het niet mogelijk om een eigen lokaaltje in te richten. Ik ga van school tot school. Ik ben ondersteuner (het vroegere GON). Alsook bijeenkomsten hier in Oost-Vlaanderen (België)heb ik nog niet gevonden. We lopen hier wat achter.
    Gr
    Ronny
  • Hey Ronny
    Willen wij eens afspreken? Ik woon in Oost-Vlaanderen :-)
    Dit kan ook altijd hoor.
    Groetjes
    Lien
  • Zou leuk zijn maar heb niet veel tijd meer. Op 6 december heb ik een afspraak om de beslissing mee te delen. Momenteel ben ik wel thuis daar het niet lukt op school. Ik woon te Scheldewindeke. Ver van jou?
    Gr
    Ronny
  • Hey
    Een kleine 25 kilometer. Woon in Kruishoutem.
    Waauw moet je tegen dan al beslist hebben? Dat is kort...
  • Beste Ronny,
    Zelf ben ik in het UZ Gent geopeerd wat voor jou ook een logische keuze lijkt? Ik woon net over de grens ten noorden van Sint Niklaas.
    Wat werken in het onderwijs met een CI al dan niet in combinatie met aanpassingen met een Rogerpen en Tablemic is zeker geen onmogelijke opgave, akoestiek valt bij wisselende lokalen helaas weinig aan te doen. Maar er zijn veel hulpmiddelen beschikbaar die verplaatsbaar zijn. Zelf maak ik gebruik van een paar Tablemics als ik lesgeef.

    Muziek met mijn CI is alleen maar meegevallen 3 weken na de aansluiting had ik hetzelfde gevoel met horen met een CI en hoortoestel, wat ik voorheen met 2 hoortoestellen deed. Dit is wel zeer persoonlijk, maar bijna iedereen gaat er in spraakverstaan grote stappen vooruit.

    Mocht je meer willen weten over het hebben van een CI, hulpmiddelen, muziek&CI contacteer mij gerust.

    Groet,
    Ed Weemaes
  • Dag Lien,
    Ik zit hier al thuis van midden september. Tja, dan moet ik wel eens beslissen hé. Testen zijn gedaan dus ofwel er voor gaan of een tussenoplossing zoeken. Ik denk eraan om bvb halftijds te werken.

  • Dag Ed,
    dank voor je reactie. Ik heb advies gevraagd in het UZ en St Lucas die u ook doorverwijst naar de Oorgroep in Antwerpen. Het voordeel van het UZ is dat ze daar alles in huis hebben ( operatie - fittings - logo). Draag jij een CI gecombineerd met een hoortoestel of enkel een CI?
  • edited November 2017
    Dag Ronny
    Dat is inderdaad al een hele poos. Ik ben thuis dit weekend. Moet wel werken voor school. Naast mijn studies voor mijn lerarenopleiding werk ik nog fulltime in 2 ploegenstelsel. Donderdag 7 december heb ik mijn laatste stageles.
    Ik wil gerust afspreken hoor. Moet het eens nakijken maar staat niet veel op agenda (behalve school
  • Dag Lien, lief dat je tijd wil vrij maken maar ik denk dat het per mail voor jou gemakkelijker zal zijn. Ik weet nu al heel wat. Vorige week vrijdag kwam er ook al iemand voor een babbel die ongeveer 1,5 jaar een implantaat draagt en zich liet opereren in het UZ Gent .
  • @desmetronny ik draag mijn CI gecombineerd met een hoortoestel en sinds 1,5j is mijn Phonak hoortoestel aangepast op mijn CI met zeer goede resultaten.
  • Helaas zal dit bij mij nog niet kunnen want heb Widex . Voor terugbetaling nieuw toestel moet ik nog 2 jaar wachten.
Sign In or Register to comment.