Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Voor een baby: Neptune / Nadia / Nucleus / Kanso?

Beste allemaal,

Onze zoontje van 7 maanden oud zal binnenkort aan beide kanten een CI krijgen. “Alle merken zijn goed”, maar elke KNO heeft zijn eigen voorkeur.
Wij horen graag van de ervaringsdeskundigen welk merk en type jullie adviseren. Is er ook daadwerkelijk een verschil tussen de merken? Niet alleen op het gebied van geluid, maar ook bijv. vooruitstrevendheid, snel met ontwikkelingen etc.

Mochten er binnenkort CI bijeenkomsten zijn dan horen wij dat ook graag.

We zijn benieuwd!

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Orlie

Comments

  • Beste Orlie,

    Ik zal een ervaren Neptune gebruiker vragen een reactie te geven hier.

    Volgende week dinsdag zien we elkaar in Wassenaar, de eerst volgende CI informatiebijeenkomsten van Advanced Bionics zijn op 20 en 21 maart in Vianen.
    Zeker aan te raden ook daarheen te gaan!

    Hartelijke groet,
    Henk
  • Beste Orlie,

    Vooropgesteld is het inderdaad zo dat alle merken goede prestaties leveren. Voor wat betreft ' de voorkeur van de KNO-arts', heeft dit met name te maken met het feit dat artsen graag ervaring op doen en hoe vaker ze met een bepaald merk werken, dus met een bepaalde electrode en bepaald gereedschap, hoe meer ervaring. Dit bepaalt deels de voorkeur van de arts.
    Soms is vanwege de vorm of toestand van het slakkenhuis een bepaalde electrode wenselijk en dan kiest de arts daarvoor en heb je zelf geen keuze in merk. Dat kan tot op het moment van operatie zijn.

    Ik ben zelf een tevreden Neptune-gebruiker. In de tijd dat ik daarvoor koos, was het verschil tussen de Naida en de Neptune nog niet zo groot. Vooropgesteld dat de prestaties van beide toestellen even goed zijn in een optimale luistersituatie (testsituatie) is er wel duidelijk verschil merkbaar voor wat betreft prestaties en comfort in moeilijkere situaties (dagelijks leven).
    De Naida heeft daar zulke vorderingen in gemaakt dat de Neptune daarmee voorbijgestreefd is. Wel is het zo dat de Neptune voor sport en ook voor kinderen een heel prettige processor is omdat deze op het lichaam gedragen wordt (de achter-het-oor-toestellen van alle merken bieden deze mogelijkheid ook, maar daarmee gaat een deel van de functionaliteiten wel verloren). Het is een minder gevoelige processor als het gaat om zand, zweet en water, want hij is hier tegen bestand.
    Daarnaast kunt u in overweging nemen dat bij kinderen de features als windblock, ultrazoom, clear voice ed niet worden ingesteld opdat de hersenen van een jong kind zoveel mogelijk zelf gewend raken dit te doen.
    Tegen de tijd dat de processor aan vervanging toe is, is het vroeg genoeg om de overstap te maken naar de Naida.
    Een vergelijking met de andere merken is moeilijker te maken, immers heb ik ze niet zelf getest. Ik heb begrepen dat de Kanso en Rondo wat groter en zwaarder zijn en daarmee sneller verloren raken. De microfoons zitten ook wat meer achter op het hoofd, hoewel wel naar voren gericht dan bij de AHO-toestellen. Wel geeft dit een volkomen vrij gevoel door geen kabels langs het lijf te hebben of iets achter het oor. Med-el adviseert echter de achter het oor toestellen en raadt hun Rondo eigenlijk alleen aan in het geval van specifieke wensen of problemen met AHO-toestellen. Van Cochlear weet ik dit niet. Dat zou u kunnen navragen.
    Een plus voor Advanced Bionics is de intensieve samenwerking met Phonak, waardoor hoortoestellentechnologie direct gekoppeld wordt met spraakprocessors. Qua software hebben ze niet stilgezeten, en ook het ' horen-met-twee-oren' is een mooie ontwikkeling door de samenwerking tussen hoortoestel op het ene oor en de CI op het andere oor. Dit is voor U niet aan de orde omdat er bij uw zoontje immers beiderzijds een CI geplaatst wordt, wel geeft het aan welke ontwikkelingen binnen AB plaatsvinden.
    Andere merken hebben ongetwijfeld hun eigen ontwikkelingen waarmee zij de komende jaren zullen opvallen. Ik zou daarom vooral willen aanraden de diverse CI-informatiebijeenkomsten te bezoeken, zodat jullie een goede eigen afweging kunnen maken. Kijk voor de data bijvoorbeeld op www.opciweb.nl of www.doof.nl.
    Mocht u meer vragen willen stellen neem dan zeker contact op. Ook per facebook of e-mail (op te vragen bij AB) kunt u mij benaderen.

    veel sterkte gewenst in het traject!
    Maaike

  • Dank je wel Maaike voor je uitgebreide antwoord.

    Beste Orlie, volgende week bij de OPCI huiskamerbijeenkomst in Wassenaar heb ik demo's bij me van alles processoren. Dus ook van de Neptune, Naida, de Kanso etc.
    Ook zorg ik ervoor dat jullie een uitgebreide en complete set documentatie meekrijgen.

    Hartelijke groet,
    Henk
Sign In or Register to comment.