Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Een nieuwe CI drager met een brandende vraag....

Hallo, ik ben frans;
Mijn hoorgeschiedenis in het kort:
Hoorverlies ca. 15 jaar geleden ontstaan door Meniere, in 2009 KNO arts advies: CI implantaat. Door zelfafstellen hoortoestellen heb ik dit 8 jaar kunnen uitstellen. Maar door flinke verslechtering aan een zijde moest het er nu toch van komen.

Ca. twee maanden geleden is mijn Cochlear nucleus 7 implantaat geactiveerd.
Na ruim 1000 gebruiksuren is mijn spraakverstaan nog steeds beperkt tot 1 op 1 gesprekken, maximaal 1 meter verwijderd van mijn gesprekspartner.

De geluidskwaliteit is vanaf het eerste moment zeer laag, hol en dof te noemen.
Dit in tegenstelling tot wat ik hierover op internet kan vinden.

Daar worden de geluidservaringen van mede CI gebruikers (en fabrikanten) "blikkerig" "scherp" "metaalachtig" genoemd. Er wordt vaak over piepgeluiden gesproken (o.a. bij de 1e afstelling en bij het bepalen van het audiogram) Maar piepgeluiden klinken bij mij als een laag zszszsz.

Omdat ik niet geloof dat mijn hersenen daarin nog verandering zullen brengen, begin me hierover zorgen te maken en ben dus erg geinteresseerd of mede CI dragers zich herkennen in deze geluidservaringen...........

Comments

  • Dag Frans,

    Welkom op dit forum! Erg leuk dat je je ervaringen wilt uitwisselen met ons. Ik moet zeggen dat ik ook zeker jouw ervaringen herken; als ik mijn CI in heb, dan klinkt het vrij blikkerig. Echter, ik heb ook ervaren dat mijn gehoor nu (al 15 jaar een CI) wel anders is dan toen ik mijn CI nog maar twee maanden had. Het is wel warmer dan destijds en piepgeluiden ervaar ik zelf wel echt als piepgeluiden. Maar het blikkerige blijft bij mij helaas nog wel.

    U geeft aan dat u niet denkt dat uw hersenen nog verandering zullen brengen in hoe u het geluid beleeft. Ik kan natuurlijk niet zeggen of dit daadwerkelijk zo is of niet, maar wellicht kunt u die vraag bij de experts neerleggen? Daarnaast ben ik benieuwd of u een hoortoestel naast uw CI draagt. Dat doe ik namelijk wel: met alleen een hoortoestel hoor ik niets meer, maar blijkbaar doet de combinatie van hoortoestel en CI bij mij toch wel wat in de beleving van het geluid: ik ervaar het als iets warmer en meer analoog aan hoe ik het vroeger ervoer. Wellicht is dat het proberen waard?
  • Hallo Helen,
    Bedankt voor je reactie.
    Je geeft aan dat je mijn geluids ervaring herkend, (onaangenaam laag, hol en dof) dus als ik het goed begrijp wordt dit (ook vaak op fora) dus "blikkerig" genoemd?
    P.S. Experts zijn voor mij de gebruikers, vandaar mijn oproep!

    Ik heb 7 afstel sessies gehad, en dus ook 7x de klacht over dat nare geluid aangegeven, maar er wordt niet inhoudelijk op gereageerd. En mijn hersenen (altijd spraakaanvoer gehad) gaan dat echt niet verbeteren.

    In tegenstelling wat de audiologie boeken en publikaties aangeven krijg ik te horen dat lage tonen belangrijk zijn voor spraakverstaan.

    Ik heb inmiddels de Nucleus smart app op mijn telefoon en heb daarmee de versterking van lage tonen zover als mogelijk veminderd, en de hoge tonen verhoogd. Dit geeft verbetering maar nog lang niet voldoende.

    Ik draag in mijn andere oor (zeer ernstig hoorveries) een Widex premium hoortoestel, dat volledig door mij zelf afgesteld is (doe ik al 15 Jaar)
    En van dat toestel moet ik nog steeds het spraakverstaan hebben in alle stuaties, anders dan een 1 op 1 gesprek thuis.

    Beide toestellen werken perfect samen d.m.v. een eenvoudig FM systeempje dat koppeld via de Telecoil spoelen. (telefoon, MP3 muziek en een mini extrene microfoon)

    Groeten, frans.

  • Jammer erg weinig respons, maar ja, een klein landje met vermoedelijk weinig CI dragers die op internet actief zijn.

    Inmiddels is er veel veranderd voor mij: De instelling waar ik de revalidatie had bleek geen goede keuze te zijn. Na 5 maanden en 10 instelsessies heeft de fabrikant de processor opnieuw ingeregeld, waarna ik gedaan heb wat mij van tevoren geadviseerd was: terug naar het UMC waar ik geimplanteerd ben. Er was begrip voor mijn klachten en 1 sessie daar bleek voldoende om eindelijk een deel van die nare lage tonen af te zijn.

    Mijn advies aan alle (aspirant) CI dragers is dan ook: Laat de activatie en afstel sessies doen in het UMC waar je geimplateerd bent!
    Alleen dan heb je kans dat je met de gemiddelde recovery tijd van 3 maanden en 6 sessies, je gewone leven weer kan oppakken.
  • Hallo Frans,

    Ik ben nu inmiddels 12 jaar een CI gebruiker waarvan 10 jaar wel vast.
    Wegens een infectie aan CI oor en herhalijke operaties was er besloten om de CI uit te halen
    In 2010 ben ik opnieuw geïmplanteerd met een Advanced Bionics Harmony processor in het UMCG
    Mijn ervaring is dat de revalidatie en instellingen altijd bij het CI teams van de desbetreffende UMC gebeuren dus jouw ervaring is totaal nieuw voor mij
    Ik heb vorige week een nieuwe spraakprocessor gekregen een Naida 90Q en ik krijg nog een gehoorapparaat de Phonak Naida Link die straks verbonden wordt met de spraakprocessor.
    Ik heb zelf 3 maanden revalidatie gehad en ik moest 6 maanden wennen aan het spraakverstaan met de CI.
    Tevens ben ik werkzaam als VZIG in de ouderenzorg en in opleiding tot MBO Verpleegkundige
Sign In or Register to comment.