Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

In dubio. Hoortoestellen of CI ??

Hallo,
Mijn naam is Pieter, 60 jaar en al ongeveer 13 jaar drager van hoortoestellen. Enkele jaren geleden was de vraag van mijn audioloog of ik niet over een CI wilde nadenken. Deze vraag overviel mij erg en ik was er nog niet aan toe. Afgelopen maanden heb ik me geörienteerd op CI implantaten en ook bijeenkomsten bijgewoond van Cochlear en AB.
Nu enkele jaren later merk ik dat mijn spraakverstaan erg slecht is en heb alle moed bij elkaar geraapt en weer mijn audioloog geraadpleegd. Ik heb gevraagd voor een CI. De audioloog vond dat nog te vroeg en stelde voor eerst nog een proef te doen met power hoortoestellen. De reden hiervoor was het feit dat telefoneren en TV luisteren nog wel goed gaat. Daarbij maak ik gebruik van bluethoot streamers.
Sinds een week heb ik Resound Enzo toestellen in gebruik op proef en merk ik al een behoorlijke verbetering. Vanwege vakantie heb ik ze nog niet echt in groepen kunnen testen.
Nu zit ik in dubio, want ik kan niet inschatten of een CI nog een grotere verbetering zal opleveren. Daarnaast zijn er uiteraard ook nog de hoge kosten die ik weer moet maken als ik verder ga met de power hoortoestellen, dit in tegenstelling tot CI wat geheel vergoed wordt.
Wie herkend dit ??
Wat is het advies ??
Ik ben blij met elke reactie.

Comments

  • Hallo Pieter,

    Je hebt dus, net als ik destijds, wel al een aantal jaren de tijd gehad om aan het idee te wennen en een beetje wegwijs te worden in de materie. Je lijkt er, voor zover mogelijk, nu klaar voor te zijn. Dat is op zich mooi en geeft toch al wat meer rust.

    Dat je audioloog toch nog power-toestellen wil proberen, kan ik begrijpen. En als je gehoor niet té snel achteruit gaat, is dat zo te lezen zeker een optie. Wat is de verwachting van je audioloog, met betrekking op de te verwachten achteruitgang? Het in mijn ogen grootste probleem is, dat je nooit weet met welke snelheid en in welke mate je gehoor in de toekomst achteruit zal gaan. Als je pech hebt, kan het opeens heel snel gaan, wat ik uit eigen ervaring weet. Maar voor hetzelfde geld kun je de komende 5 jaar weer goed vooruit met power-hoortoestellen.

    Ik denk dat het zaak is om voor jezelf de (te verwachten) voor- en nadelen nog eens op een rijtje te zetten en tegen elkaar af te wegen. Je hebt natuurlijk de kosten van de hoortoestellen en je kunt ervan uitgaan dat je over een jaar of wat ook met deze toestellen weer slechter gaat horen en verstaan. Met een CI gaat je gehoor niet meer achteruit en naarmate je er meer geoefend mee raakt, wordt het eigenlijk alleen maar beter.

    Daar staat tegenover dat het ook met een CI lastig en vermoeiend is in drukke(re) omgevingen. En de techniek staat niet stil, dus als je met hoortoestellen nog even kunt uitzingen, dan heb je over een paar jaar misschien wel weer een implantaat wat weer wat beter is dan de huidige modellen. Kijk bv. naar de MRI-bestendigheid, die een aantal jaar geleden, toen ik mijn implantaat kreeg, nog in de kinderschoenen stond.

    Ik kan je hierin dus niet echt een advies geven en je zult je eigen afweging moeten maken. Het enige wat ik je kan adviseren, is naar een (huiskamer-) bijeenkomst van OPCI te gaan (https://www.opciweb.nl/2019/06/opci-huiskamerbijeenkomsten-tweede-helft-2019/), en daar met CI-gebruikers te praten over hun specifieke ervaringen. En vraag dan zelf vooral naar ervaringen in situaties die voor jou belangrijk zijn. Voor de één is dat de mogelijkheid om te kunnen telefoneren, voor de ander muziekbeleving, maar voor vrijwel iedereen is het de verstaanbaarheid van je naasten.

    Al heb ik je geen specifiek advies kunnen geven, toch hoop ik dat je wat aan mijn antwoord hebt. Hoe dan ook: veel succes met je Hoorreis, of die nu al met een CI verder gaat, of pas over een paar jaar.

    Groetjes, Oliver.
  • edited December 2019
    Hallo Oliver,

    Sorry voor mijn late reactie.
    Ik heb inmiddels de eerste stappen gezet naar Maastricht en kom op korte termijn bij het CI-team voor de welbekende onderzoeken.
    Na lang wikken en wegen heb ik het gevoel dat voor de lange termijn een CI de beste keuze is. Ik zit nu nog een paar jaar in een werkende situatie en wordt dus min of meer gedwongen het nieuwe horen eigen te maken door de vele mensen om me heen.
    Anderzijds heb ik zoiets van, ik kan het maar gehad hebben, met name de revalidatieperiode.

    Ik heb bij mijn eerste gesprek in Maastricht vernomen dat je zelf het merk van het implantaat mag kiezen. Ik ben nu dus volop bezig met wat het moet worden van de drie merken. Het is uiteraard niet alleen het implantaat maar ook de accesoires en mogelijke combinatie met een hoortoestel wat bepalend is. En zoals je al aan gaf gaan de ontwikkelingen snel.
    Ik moet daar nog eens goed naar kijken.

    Groeten,
    Pieter
  • Hallo Pieter,
    Goed om te lezen dat je de beslissing hebt genomen om de stap te gaan maken. Dat geeft toch weer wat rust, al moet je nu in de weer met de volgende keuzes.
    Hou in gedachten dat je qua kwaliteit geen verkeerde keuze kunt maken. Alle in Nederland verkrijgbare merken zijn prima, en onderscheiden zich alleen in gebruikte/beschikbare techniek en accessoires. Maar zowel wat techniek, als ook accessoires betreft, is het altijd een momentopname. De ontwikkelingen volgen elkaar soms razendsnel op. Zet dus op een rijtje wat voor jou belangrijk is.
    Naast de eerder genoemde huiskamerbijeenkomsten van OPCI, kun je ook naar de informatiebijeenkomsten van de leveranciers gaan. Daar kun je weer goede informatie krijgen over de technische aspecten van de betreffende merken. Vaak zijn ook bij die bijeenkomsten ervaringsdeskundigen aanwezig, waar je mee kunt praten. Het kan ook helpen om een goed gevoel bij een merk te krijgen; de mensen die de bijeenkomsten leiden, zijn immers ook de mensen die je gaan helpen als je het CI eenmaal hebt.
    Mocht je nog behoefte hebben aan een persoonlijk gesprek, dan kunnen we eventueel eens afspreken. Gezien je naar Maastricht gaat, zullen we wel niet zo heel ver van elkaar vandaan wonen.
    Voor nu, succes met het maken van je keuze!
    Groetjes, Oliver.
  • Hallo Oliver,

    Weer bedankt voor je snelle reactie.
    Ik ben sinds vandaag wat actiever aan het lezen op dit forum.
    Mijn woonplaats is Bladel onder de rook Tilburg. Ruim 100 km naar Maastricht. Ik had de keuze tussen Nijmegen en Maastricht. Het AC Einhoven is wat meer georienteerd op Maastricht en de weg ernaar toe heeft meestal minder files.
    Ik zal mijn profiel eens bijwerken, want dat was er nog niet van gekomen.

    Groeten,
    Pieter
  • Hallo Pieter,
    Het mooie is, dat je straks voor de revalidatie niet helemaal naar Maastricht hoeft, maar gewoon in Eindhoven terecht kunt. Dat is vanuit Bladel natuurlijk een heel stuk gemakkelijker en dichterbij!
    Groetjes, Oliver.
  • Hoi Pieter,

    Hoe is het je vergaan en heb je al een keuze gemaakt van merk ?

    Ik zelf zit nu op de intake te wachten en verwacht nog een hele battle om

    1) goed (of moet ik zeggen slecht) genoeg bevonden te worden
    2) Om daarna de verzekering ook echt met een vergoeding over de brug te laten komen

    De reden is ik ben 'slechts'aan 1 zijde doof en waarschijnlijk al 40-45 jaar (ik ben 45, op 5 jarige leeftijd gediagnoseerd )
    Verstaansniveau (mits ik niet adem of slik tijdens de test) is -5dB op Spraakinruis , 110dB gemaskeerd op links en 5 dB gem of zo op rechts (10 lage tonen en -5 hoge tonen) als men niet maskeerd hoor ik 'links' 40-60 dB (word dan rechts waargenomen)

    Mijn eerste Audioloog wilde mij niet eens doorsturen en loog dat ze dat wel hadden gedaan en ik was afgewezen ivm > 10 jaar doof.
    Bij controle bij het Erasmus bleek ik daar niet bekend te zijn. Zelf mijn dossier opgehaald en die kant op gestuurd en ze zouden mij een uitnodiging sturen voor hun audioloog voor een intake.

    Ben dus zeer benieuwd wat ik in de volgende phase kan verwachten... dus , na jouw verhaal gelezen te hebben, dacht ik , ik vraag het Pieter ;p

    mvg,

    Werner
Sign In or Register to comment.