Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Tweede kans met andere merk implantaat

Hallo allemaal,

Ik ben Lucinda en ben 32 jaar. Ik ben slechthorend geboren. Hoe ouder ik werd hoe meer mijn gehoor achteruit ging. Uiteindelijk zo ver dat ik “doof” genoeg was om een CI te krijgen. Twee jaar geleden kreeg ik dan mijn eerste operatie, ik had gekozen voor de nucleus 7. Operatie was goed gegaan maar ik bleef pijn aanvallen houden. Ook was de start zeer moeizaam qua horen. Ik hoorde alleen maar belletjes. Pas na een maand of twee begon ik spraak te verstaan. Alleen de geluiden waren erg luid en pijnlijk waardoor ik niet goed kon concentreren op verstaan. Met hoortest kwam dan ook uit dat ik minder hoorde dan toen met boortoestel en de CI samen met hoortoestel kon ik dus helemaal niks verstaan. Een grote teleurstelling en kwam ik in een depressie terecht. Ik droeg de CI niet meer, bleef pijn aanvallen houden. Uiteindelijk wilde ik de implantaat uit mijn hoofd hebben. Na veel gesprekken gehad te hebben besloten om het een tweede kans te geven en een nieuwe implantaat te plaatsen. Omdat ik al jaren phonak hoortoestellen draag en omdat ik met de hoortoestel resound uitgeprobeerd had kwam ik tot conclusie dat de resound waar dus ook de CI nucleus vandaan komt slecht van kwaliteit was. De app was prima, muziek kon ik prima mee horen maar verstaan, spraak hoorde ik helemaal niks mee met de hoortoestel en met de CI. Ik heb altijd gezegd dat het komt van het merk dat ik met de CI niet kon horen. De behandelteam geloof hier niet in. Maar toch mocht ik de implantaat van het merk advanced bionics en de CI Naida Q90. Afgelopen maand ben ik geopereerd. Operatie was goed gegaan en ik merkte al meteen verschil namelijk dat ik geen pijn meer had. De pijn is nog steeds weg gebleven wat super fijn is. Na vier weken kreeg ik eindelijk de CI en oh wat was ik bang. Bang om het weer op mijn hoofd te plaatsen, bang voor de geluiden, hardheid en zou ik dan nu eindelijk wel spraak verstaan? Super eng. Afgelopen dinsdag kreeg ik de ci op. Het voelde al meteen goed, toen die aanging was het geluid zacht en minder rumoerig als de vorige CI. En het allerbelangrijkste was dat ik meteen spraak kon verstaan. Ik was zo blij, zelfs mijn moeder merkte meteen het verschil van de vorige CI en deze CI. Omdat het al meteen goed ging kreeg ik ook een kleine hoortest waarbij uitkwam dat ik met CI alleen 48% hoorde best veel voor de eerste dag met CI. Samen hoortoestel ging dit ook goed. Nu is het zondag en ik heb de CI al op de hoogste programma. Verstaan gaat heel goed. Kan al muziek luisteren, nog niet alle woorden pakt die nog maar hoor wel wat ze zingen. Afgelopen vrijdag geprobeerd te bellen met mijn moeder om te kijken hoe dat ging en het was ongelooflijk dat ik al zoveel kon verstaan door de telefoon, ja mijn moeder moest soms wel 10 keer herhalen maar ik kon bellen met de CI! Ik heb de CI nog niet eens een week en boek nu al zoveel vooruitgang. Ik ben zo blij dat ik het toch nog een kans heb gegeven met een andere implantaat en ik weet zeker daar blijf ik bij dat ook de merk invloed heeft op spraak verstaan. Aanstaande dinsdag begint mijn eerste hoortraining en ik ben heel benieuwd of het mijn begeleider opvalt dat er al grote verschil zit als met twee jaar geleden.

Groetjes Lucinda

Comments

  • Hallo Lucinda,
    Wat een mooi verhaal dat je met een ander merk CI wel beter kan horen en dat ze je deze kans ook hebben gegeven.
    Ik heb zelf de Nucleaus 7 en kan daar goed mee horen, het zal nooit zo worden als normaal.
    Op facebook zijn een aantal groepen met CI gebruikers leuk om eens te kijken misschien.
  • Bedank je voor reactie. Fijn dat jij wel prima kan horen met de nucleus 7. Bij mij gaat het nu ook super goed. Nu bijna drie weken de ci en kan al muziek horen en telefoneren. Echt heel bijzonder.
  • Ik lees je reactie nu pas want kijk hier niet zo vaak.
    Ik kan met mijn N7 alles redelijk volgen.
    Ik heb tot mijn 43e gewoon goed gehoord dus weet ook hoe dat is en dan is het met apparaten stukken minder maar ben er wel blij mee.
    Ik heb links de N7 en rechts de Resound Enzo 3D.
    Muziek hoor ik wel maar niet zoals vroeger telefoneren met bekenden gaat goed, met onbekenden doe ik nooit, wel eens gedaan en is moeilijk.
Sign In or Register to comment.