Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

ervaring met T-Comm?

Hoi,

Ik heb sinds 5 maanden een Neptune van het LUMC. Een heel andere ervaring dan met de analoge hoortoestellen! Het gaat langzamerhand beter, dankzij de hoorrevalidatie die ik nu nog volg in Leiderdorp. Ik ben vanaf mijn geboorte doof, dus het heeft even tijd nodig om te oefenen.

Mijn vraag gaat nu over de T-Comm, sinds kort verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Wellicht is het nu nog te vroeg om dat te vragen, maar misschien heeft iemand er al ervaring mee? En met de vergoeding? Of toch helemaal zelf betalen? Het lijkt me in ieder geval geweldig om een priester tijdens de Mis in een kerk zonder gegalm te kunnen horen. En de televisiegeluiden kraakhelder te kunnen ervaren.

Groetjes,
canti

Comments

  • Met de t-com voor de Neptune heb ik geen ervaring. Wel heb ik een keer mogen ervaren hoe de fm systemen werken die naar mijn ( niet deskundige) mening vergelijkbaar zijn. Het is heel bijzonder om heel exclusief een bepaald geluid door te krijgen. Waardoor je soms zelfs nog meer kunt horen dan de horenden.
    Wel zou ik overleggen met je hoorrevalidatie hoe zij erin staan om extra hulpmiddelen te gebruiken. Persoonlijk zou ik eerst proberen een maximaal resultaat uit de standaard set te halen, die je dan kan verbeteren met hulpmiddelen. Maar dat is puur persoonlijk en waarschijnlijk is het eindresultaat hetzelfde.
    Waar ik nieuwsgierig naar ben: hoe hoorde je tot nu toe de priester tijdens de mis?

    Groet, Arno
  • Hallo Arno,

    FM in combinatie met mijn conventionele hoortoestellen leverde helder geluid op, maar dat vertaalde zich niet direct in beter spraakverstaan. Nu kan ik met mijn Neptune vooral hogere tonen beter horen en dat is gunstig voor het spraakverstaan. In de praktijk heb ik nog last van onduidelijke stemgeluiden in de kerk door galm en mag het geluid van de televisie helderder worden. Mijn hoop is dat met de T-Comm het spraakverstaan in zulke situaties beter zal worden.

    Ik zal binnenkort contact opnemen met het LUMC voor een advies hierin, bedankt voor jouw tip.

    Overigens werken priesters grotendeels met vaste liturgische teksten die allemaal in het missaal staan. Ik kan ze volgen door mee te lezen in het missaal. Alleen een homilie, dat blijft een probleem.

    Groetjes,
    canti
Sign In or Register to comment.