Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. Sign in or register to get started.

Ik ben hier nieuw

Hallo allemaal

Mijn naam is Yvonne en ik heb aan beide kanten een CI. In 2010 heb ik een hersenvliesontsteking gehad en ben toen plotsdoof geworden. Graag zou ik willen weten of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

Groetjes,

Yvonne

Comments

  • Hallo Yvonne,

    ik heb ( gelukkig) geen ervaring met plotsdoofheid. Dat lijkt mij verschrikkelijk. Nog erger dan de frustratie om langzaam je gehoor te verliezen.

    Hoe heb jij het plotselingen verlies ervaren? Hoe verloopt jou ci taject?

    groet,

    arno

  • Hallo Arno,

    De eerste paar weken was ik erg ziek door de hersenvliesontsteking en was de plotsdoofheid nog heel onwerkelijk. Binnen 4 weken ben ik geopereerd om de CI's te plaatsen. Toen moest ik nog zo'n 6 weken wachten tot ze in gebruik genomen konden worden. Die periode was erg afzien, voornamelijk door tinnitus. Constante herrie in m'n hoofd, ik kon er moeilijk mee omgaan. Ook communiceren ging erg moeilijk, alles moest opgeschreven worden voor me. Voor mijn partner en kinderen was het ook erg moeilijk. Mijn kinderen waren toen 3 en 1 jaar oud en hadden er veel moeite mee. Mijn evenwichtszenuw was ook beschadigd, dus ik liep ook erg moeilijk en kon ze niet eens meer optillen.
    Toen de CI's voor het eerst aangingen was het dan ook fantastisch dat ik weer geluiden kon horen. Het traject erna heb ik vrij vlot doorlopen. Ik kan anderen vrij goed verstaan, heb wel moeite met telefoneren. Als er veel mensen door elkaar praten wordt het wel moeilijk om ze te volgen. Ik vind het erg fijn dat de mensen om me heen hun zelfde stemgeluid hebben gehouden. Eigenlijk was ik bang dat iedereen hetzelfde zou klinken maar dat is gelukkig niet zo. Ook blijft door de CI's de tinnitus op de achtergrond. Ik slaap ook met m'n CI's aan omdat zodra ze uit zijn de herrie weer terug komt. Ik vind het alleen wel erg jammer dat muziek niet meer klinkt zoals het was. Voor de rest ben ik heel gelukkig met m'n CI's, ga alleen nog maar voor controle naar het LUMC.
    Heb jij langzaam je gehoor verloren? en heb je 1 of 2 implantaten? Wat is jouw ervaring met de implantaten?

    Groetjes,
    Yvonne
Sign In or Register to comment.